Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesontwerp
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procesontwerp
Definitie
...
Alias:
Procesontwerp
Het verloop en de volgorde van een proces. en de actoren door wie de handelingen moeten worden uitgevoerd om het gewenste resultaat van het proces te kunnen realiseren.
Procesontwerpen
Het vormgeven van de hoofdstroom van het proces door met behulp van ontwerp-criteria processtappen te onderscheiden, alsmede de volgorde waarin, de voorwaarden waaronder en de actoren door wie, deze processtappen zullen worden uitgevoerd.
Procesontwerper
De persoon die verantwoordelijk is voor het vormgeven van de hoofdstroom van het proces door met behulp van ontwerperiteria processtappen te onderscheiden, alsmede de volgorde waarin, de voorwaarden waaronder en de actoren door wie deze processtappen worden uitgevoerd.
Zie ook:
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Procesontwerp
Procesontwerp gaat in tegenstelling tot procesherontwerp niet uit van een bestaand bedrijfsproces en vindt plaats in bijvoorbeeld het geval van een totaal nieuwe organisatie of bij een andere definitie van de bestaande bedrijfsprocessen.
bron: https://zbc.nu/management/business-process-management-management/management-van-bedrijfsprocessen-een-helicopterview/
Laatst aangepast op maandag, 28 september 2020 20:18
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Process Management Maturity Model
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Process Management Maturity Model
Definitie
...
Alias:
Process Management Maturity Model
Model om de volwassenheid van een bedrijf inzake de inrichting van processen en procesmanagernent in beeld te brengen.
Zie ook:
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:43
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesmanager
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procesmanager
Definitie
Persoon die ervoor verantwoordelijk dat iedereen in het proces zich aan de afspraken houdt.
Alias: procesbewaker
Procesmanager
De persoon die verantwoordelijk is voor de uitvoering van het betreffende proces. Hierbij wordt uitgegaan van de door de proceseigenaar vastgestelde eisen. kaders. randvoorwaarden en ter beschikking gestelde resources (medewerkers, middelen en applicaties). Procesmanagement (= Business Process Management)
Zie ook:
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Procesbewaker
De procesbewaker (procesmanager) is verantwoordelijk voor de operationele sturing en opvolging van het proces. Deze persoon waakt er ook over dat de procesdocumentatie geactualiseerd is (in lijn met de geldende uitvoering. Hij/zij identificeert de sterke en zwakke punten van het proces. De procesbewaker gaat hierbij uit van de eisen, de kaders en de randvoorwaarden alsook van de middelen die door de proceseigenaar vastgesteld zijn.
De procesbewaker rapporteert op regelmatige basis aan de proceseigenaar en formuleert verbetervoorstellen.
Bron: https://www.saxion.nl/binaries/content/assets/onderzoek/meer-onderzoek/vernieuwingsonderwijs/zelfgestuurd-leren-en-het-opleiden-van...-kb-2019-7-07.pdf
Laatst aangepast op maandag, 28 september 2020 13:32
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Proceseigenaar
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Proceseigenaar
Definitie
...
Alias:
Zie ook:
Proceseigenaar
De persoon die verantwoordelijk is voor het vaststellen van de prestatie-indicatoren en het invullen van de kaders en randvoorwaarden waarbinnen een proces moet worden uitgevoerd.
Zie ook:
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Proceseigenaar
Persoon die de verantwoordelijkheid neemt voor de juiste afhandeling van een proces.
Bron: Uw bedrijf geregeld met Business Rule Management, Alcedo Coenen, Leo Hermans, Matthijs van Roosmalen & Silvie Spreeuwenberg
Proceseigenaar
De eindverantwoordelijkheid van de processen ligt bij de proceseigenaar of procesverantwoordelijke. Hij is verantwoordelijk voor het behalen van de procesdoelstellingen. Hij is verantwoordelijk dat het proces verloopt conform de regelgeving. Het is de persoon die de eisen (doelstellingen, indicatoren, streefwaarden) vaststelt waaraan het proces moet voldoen en die erop toeziet dat de prestaties van de uitvoering regelmatig worden geëvalueerd. Hij valideert de procesinrichting en -documentatie en beslist over verbetervoorstellen. Deze persoon is ook verantwoordelijk voor het invullen van de kaders en de randvoorwaarden waarbinnen het proces moet worden uitgevoerd. Hij stelt de nodige middelen ter beschikking. De proceseigenaar moet dus over de nodige beslissingsmacht beschikken om zijn rol te kunnen opnemen.
Een proceseigenaar kan verantwoordelijk zijn voor een proces dat over verschillende afdelingen loopt.
Bron: https://kompy.info/sjabloon-procesananlyse-conform-kompas-0-documenteigenschappen.html
Laatst aangepast op maandag, 28 september 2020 13:30
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesdenken
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procesdenken
Definitie
...
Alias: procesmatig werken, procesgerichte benadering
Procesdenken
De vaardigheid om de eigen werkzaamheden te beschouwen in relatie tot de processen, alsmede het vermogen de organisatie te beschouwen als een verzameling van processen. Als bij dit procesdenken de klant centraal staat, zijn niet langer activiteiten of afdelingen bepalend maar processen gericht op de wensen van de klant, met als doel de klant optimaal te bedienen.
Procesgericht organiseren
Het zodanig inrichten van uit te voeren werkzaamheden en het beleggen van verantwoordelijkheden en bevoegdheden, dat de sturing van de uitvoering via processen kan plaatsvinden. De operationele aansturing van de medewerkers vindt plaats door de manager die verantwoordelijk is gesteld voor de uitvoering van het proces.
Procesgericht sturen
Het inrichten. plannen. beheersen, rapporteren en verbeteren van de uitvoering van de processen die binnen de organisatie worden onderscheiden om de doelstellingen te realiseren.
Zie ook:
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Wat is procesmatig werken?
Hoewel elke organisatie is opgericht om activiteiten uit te voeren en deze activiteiten dus onderdeel vormen van processen, is bij de inrichting van organisaties te zien dat hier niet altijd rekening mee wordt gehouden. Organisaties zijn vaak ingericht in afdelingen in plaats van in processen.
(...)
Als een organisatie de optimalisatie van het proces centraal stelt, dan zal zij eerder kiezen om het proces als uitgangspunt te nemen voor de inrichting van haar organisatie. Alle deelnemers aan het proces zijn mede verantwoordelijk voor een goed eindresultaat. De samenhang van alle activiteiten in het proces is continu in beeld. Er is één procesmanager eindverantwoordelijk voor het eindresultaat. Als er ergens in het begin van een proces iets wordt gewijzigd, dan wordt met elkaar, haast als vanzelfsprekend, eerst bekeken welke consequenties dat heeft verderop in het proces. De optimalisatie van het proces staat centraal.
Bron: Procesmanagement in de praktijk - beschrijven, besturen, analyseren en verbeteren, Hugo Hendriks
Procesgerichte aanpak
Bij procesmanagement wordt een procesgerichte aanpak gehanteerd. Het proces staat daarbij centraal. Alle aspecten die bij het proces van belang zijn worden in beschouwing genomen. Processen bestaan uit activiteiten en beslissingen, waarbij inputs verwerkt worden tot outputs in de vorm van producten en diensten, die uitgevoerd worden door mensen met functies, rollen, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden met gebruikmaking van middelen als informatiesystemen, formulieren, documenten, en dergelijke en die moeten voldoen aan bedrijfsdoelstellingen, prestatiecriteria, kwaliteitsregels, wetten, enz. Het is dus ook een integrale aanpak. Integratie van bedrijfsprocessen, niet alleen intern over afdelingen heen, maar ook met andere organisaties in de keten, is nodig om efficiënter te presteren en de service aan de klant te verbeteren.
Bron: https://www.mavim.com/nl/inspiratie/artikelen/de-zin-en-onzin-van-procesbeschrijvingen
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 18:36
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesbeheersing
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procesbeheersing
Definitie
...
Alias:
Procesbeheersing
Het zorgdragen dat de uitvoering van processen conform de vastgestelde eisen verloopt. Dit betreft het optimaal toewijzen van beschikbare resources (medewerkers, middelen en applicaties) en bijsturen als blijkt dat de gewenste resultaten (normen) anders niet worden gerealiseerd.
Procesmonitoring
Het bewaken van het verloop en de resultaten van een proces met als doel het kunnen bijsturen van het proces in de gewenste richting.
Proces-indicator (PI)
Een meetbare grootheid die inzicht verschaft in het verloop van een proces en derhalve gericht is op de uitvoering van de handelingen binnen een proces.
Zie ook:
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Procesbeheersing
In een operationeel proces ingebouwde activiteiten t.b.v. het sturen op prestatie-eisen (en eventueel inrichtingseisen) aan dat proces.
Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:42
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesbeheer
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procesbeheer
Definitie
...
Alias:
Procesbeheer
Het zorgdragen dat processen kunnen (blijven) presteren conform de vastgestelde eisen (Pl's), zodat de vastgestelde situatie overeen blijft stemmen met de operationele situatie en permanent aandacht wordt gegeven aan het creëren en realiseren van verbetervoorstellen voor de operationele situatie. Procesbeheer heeft tot doel de huidige situatie optimaal te laten functioneren. Procesbeheer heeft tot taakstelling het verschil tussen de operationele uitvoering en de formeel vastgestelde werkwijze zo klein mogelijk te houden door verschillen te signaleren en verbeteringen voor te stellen.
Procesbeheerder
De persoon die ervoor zorgdraagt dat (delen van) het beheer conform plan en/of afspraken met de procesverantwoordelijke managers wordt uitgevoerd.
Zie ook:
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:42
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesaudit
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procedure
Definitie
...
Alias:
Procesaudit
Een onafhankelijk onderzoek naar de uitvoering van de processen. Een audit kan verschillende doelen beogen: kwaliteit van de uitvoering, onderzoek naar de mate waarin het beschreven proces wordt gevolgd, beoordeling van het procesverloop. Het resultaat is de vaststelling van concrete knelpunten, tekortkomingen en aanbevelingen voor structurele oplossingen en maatregelen.
Zie ook:
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:42
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesarchitectuur
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procesarchitectuur
Definitie
...
Alias:
Zie ook:
Procesarchitect
Belangenbehartiger van een opdrachtgever,die een goed ontwerp van processen verzorgt, en namens de opdrachtgever de realisatie van een procesverandering begeleidt.
Procesarchitectuur
Discipline van het ontwerpen in implementeren van processen, met de bedoeling om orgamsanedoelen te realiseren een computerprogramma. dat als server in een netwerk werk kan dtstnbueren, bewaken en loon.
Bron: Praktijkboek voor procesarchitecten, Stef M.M. Joosten e.a.
Procesarchitect
De persoon die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen, beheren en uitdragen van de procesarchitectuur. De procesarchitect signaleert afwijkingen in de praktijk, heeft een adviserende rol bij strategievorming en adviseert procesontwerpers bij het toepassen van de ontwerpkaders.
Procesarchitectuur
Het consistente geheel van principes en ontwerpkaders dat richting geeft aan het ontwerp van de besturing en uitvoering van processen. Een procesarchitectuur geeft door middel van principes en ontwerpkaders structuur aan de inrichting van processen. Daarnaast geeft ze de samenhang weer tussen de processen onderling en met haar omgeving binnen de de bedrijfsarchitectuur, zoals producten/diensten, de organisatie en de informatievoorziening. De principes bepalen de structurering van het aandachtsgebied processen en daarmee de processen die worden onderscheiden. De ontwerpkaders bepalen het ontwerp en daarmee de inrichting van de onderscheiden processen.
Zie ook:
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Procesarchitectuur
De fundamentele organisatie van een bedrijf of organisatie die tot uitdrukking komt in de processen, in hoe deze procesketens vormen en producten/diensten leveren aan elkaar en aan de omgeving, en in de principes die het (detail)ontwerp en de ontwikkeling van de organisatie sturen.
Procesarchitectuurbeschrijving
Beschrijving (het model) van de procesarchitectuur van (een deel van) de organisatie.
Procesarchitectuurontwerp
Ontwerp van de procesarchitectuur voor (een deel van) de organisatie.
Proces Architectuur Model (PAM)
Model waarin we de niveaus van procesmatig kijken hebben weergegeven. Het doel van dit model is heldere taalafspraken te maken omtrent processen (ooit bedacht door Stef Joosten).
Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg
Een procesarchitectuur geeft door middel van principes (Van de Wetering en Van der Zaal, 2007) en ontwerpkaders structuur aan de afbakening en inrichting van processen. De principes bepalen de structurering van het aandachtsgebied processen en daarmee de processen die worden onderscheiden. De ontwerpkaders bepalen het ontwerp en daarmee de inrichting van de onderscheiden processen zodat: de gewenste resultaten van het proces kunnen worden gerealiseerd; de risico's afdoende worden beheerst; processen aansluiten bij de inrichting van de sturing (het besturingsmodel) van het bedrijf. In dit boek wordt procesarchitectuur als volgt omschreven: De procesarchitectuur is het consistente geheel van principes en ontwerpkaders dat richting geeft aan het ontwerp van de besturing en uitvoering van processen.
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Procesarchitectuur
Consistente set van principes, modellen en uitgangspunten die richting geven aan ontwerp, realisatie en beheer van bedrijfsprocessen.
De fundamentele organisatie van een bedrijf of organisatie die tot uitdrukking komt in de processen, in hoe deze procesketens vormen en producten/diensten leveren aan elkaar en aan de omgeving, en in de principes die het (detail)ontwerp en de ontwikkeling van de organisatie sturen.
Laatst aangepast op zaterdag, 03 oktober 2020 13:15
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesanalyse
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procesanalyse
Definitie
Onderzoek naar de werking en eigenschappen van een proces om inzicht te krijgen in kenmerken, prestaties en verbetermogelijkheden.
Alias:
Procesanalist
De persoon die zich bezighoudt met het modelleren, analyseren en beschrijven van processen.
Procesanalyse
Het aan de hand van een procesmodel in kaart brengen en beoordelen van kwalitatieve en/of kwantitatieve prestaties in een bedrijfsproces. Vaak wordt de proces-analyse samengevat in knel- en verbeterpunten en uitgedrukt in prestatie-indicatoren, als kwaliteitsbeleving van klant, leverancier of medewerker, doorlooptijd, wachttijd, bezettingsgraad, opbrengst en kritieke paden.
Zie ook:
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Procesanalyse
Onderzoek naar de werking en eigenschappen van een proces om inzicht te krijgen in mogelijke gebreken en de oorzaken daarvan.
Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg
Laatst aangepast op zaterdag, 03 oktober 2020 13:15
|