In zijn boek Lean Six-Sigma Orange Belt, Sturen naar World Class Performance beschrijft Paul Willockx het Lean-instrument van de éénpuntsles (EPL):
[Een 1-punt-les] is een techniek om specifieke vakkennis visueel te documenteren ... en over te dragen.
Wat is een 1-punt-les?
- er wordt kennis gedeeld met alle leden van één team
- het gaat over kennis of ervaring over een proces of machine
- het lost slechts één probleem op of verbetert de werkmethode
- het verhoogt de kennis van het hele team
- het wordt opgehangen op het prikbord of gepubliceerd op intranet
- het stimuleert het werken in teams en het leren van elkaar
Hoe stel je een 1-punt-les op?
- een teamlid maakt een voorstel op papier / het white board, liefst met foto's of tekeningen en weinig tekst
- maak in enkele woorden duidelijk wat het voordeel is
- het voorstel wordt aan de rest van het team gepresenteerd
- het team discussieert om de 1-punt-les nog verder te verbeteren
- de eindversie wordt definitief uitgewerkt en is een teamprestatie
- overleg met het management (of Champion)
- hang het op in de teamcorner
Het is van belang om te zien dat het hier om kleine stukjes kennis en ervaring gaat. Ingewikkelde zaken schrijft u op in een procedure of werkinstructie. Klein betekent niet dat het weinig waard is. Integendeel, kleine verbeteringen maken het proces beter en de werkomstandigheden prettiger. U bent eigenaar van uw proces, maak er dus wat van.
Bron: Lean Six-Sigma Orange Belt, Sturen naar World Class Performance - Paul Willockx