• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lifehacking
Lifehacking
Richting kiezen met Ben Tiggelaar
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

richting kiezen ben tiggelaar

Volgens Ben Tiggelaar draait het kiezen van richting om drie basale vragen:

Individueel

  1. Waar geloof ik in?

  2. Wat zijn mijn sterke punten?

  3. Wat waarderen mijn dierbaren?

Organisatie

  1. Wat zijn onze waarden?

  2. Wat zijn onze kerncompetenties?

  3. Wat waarderen onze stakeholders?

"Deze drie elementen keren - onder verschillende namen - al sinds jaar en dag terug in psychologische theorieën op het gebied van keuzes. Blijkbaar hebben we een fundamentele behoefte aan zingeving, competentie en sociale waardering.

Bron: Management Team, 23-02-2012

Laatst aangepast op zondag, 19 september 2021 16:05  
Getting things done volgens Arjan Broere (2)
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

overleef inbox arjan broere

Arjan Broere beschrijft in zijn boek Overleef je inbox de Getting Things Done-methode van David Allen:

overleef inbox arjan broere

Wat is Getting Things Done?

Getting Things Done (GTD) is een productiviteitsmethode die je helpt om je te concentreren op dat wat prioriteit heeft. Om te weten wat op dit moment het belangrijkst is om te doen, heb je een overzicht nodig van wat je allemaal hint doen. Verder werk je pas geconcentreerd als je niet wordt afgeleid door alles wat om aandacht vraagt, zoals binnenkomende e-mails, taken die je nog moet doen en ideeën die je hebt.

De methode is opgezet door David Allen in zijn boek Getting Things Done. De kunst van stressvrije productiviteit, dat voor het eerst verscheen in 2001 en waarvan in 2015 een geheel herziene uitgave is uitgebracht. Het boek en de methode hebben wereldwijd veel gebruikers en er wordt op blogs en forums veel over geschreven.

Ook de wereld van de productiviteitsapps is stevig beïnvloed door GTD. In de meeste takenmanagers herken je de GTD-categorieën, die we ook voor e-mailverwerking gaan gebruiken. In Getting Things Done staat centraal dat je alles wat je bedenkt, wat op je afkomt en wat je in je inbox verzamelt één of enkele malen per dag verwerkt. In plaats van telkens direct te reageren op input verwerk je een hele stapel nieuwe e-mails in één keer.

(...)

Georganiseerd zijn

... Je wilt een systeem dat zorgt dat alles wat binnenkomt aan e-mails en ideeën één keer ziet en daarna pas weer terugziet als je er iets mee wilt.

(...)

Georganseerd zijn wil zeggen dat je een systeem hebt voor de verschillende onderdelen van je werk. Daarmee wordt de inbox niet meer dan een verzamelplek en vindt het echte werk vanuit andere lijsten plaats. In GTD zijn er zeven bestemmingen voor alles wat er bij je binnenkomt. Dat zorgt voor overzicht en efficiëntie.

(...)

De drie niet-actiecategorieën

1. Prullenbak (alles wat weg kan)
2. Archief (alles waar je niets mee hoeft, maar wat je wel wilt bewaren)
3. Later/misschien (alles wat mogelijk ooit om actie vraagt, maar niet nu)

De vier actiecategorieën

4. Doe (de dingen die je in 2 minuten kunt afhandelen)
5. Delegeer (mailtjes om te delegeren worden 'Wachten-op-items')
6. Agenda (voor alle datum- en tijdgebonden afspraken en acties).
7. Takenlijst (niet datum- of tijdgebonden items, die je zo snel mogelijk wilt doen)

Bron: Overleef je inbox, Arjan Broere

Laatst aangepast op vrijdag, 13 augustus 2021 09:58  
Getting things done volgens Arjan Broere
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

overleef inbox arjan broere

Arjan Broere wijst in zijn boek Overleef je inbox erop dat notificaties slecht voor de productiviteit van een kenniswerker:

overleef inbox arjan broere

Heb aandacht voor

Kenniswerk vereist dat je waarde toevoegt door te denken, te analyseren, gesprekken te voeren, te schrijven. Al die zaken kosten aandacht. Aandacht is echter kwetsbaar, zeker als een deel van het werk bestaat uit binnenkomende, piepende en oppoppende e-mails. Strategieën om met verstoringen om te gaan zorgen ervoor dat je inbox geen voortdurende stroom van onderbreking voor je is.

(...)

Kenniswerk is een ambacht

...

De kenniswerker (een term die is bedacht door managementdenker Peter Drucker in Landmarks of Tomorrow) levert waarde door informatie te interpreteren, te combineren en te produceren. Daar komt weinig spierkracht aan te pas, maar des te meer kennis en aandacht. Uiteraard gebruikte de smid of de fabrieksarbeider ook kennis en is aandacht bij hun werk ook belangrijk, maar voor kenniswerkers zijn kennis en aandacht de wezenlijke 'gereedschappen' voor productie.

Vandaar David Allen's motto: 'Heb aandacht voor aandacht' in Getting things done. Afleiding houdt iedereen van zijn werk, maar veel kenniswerkers beseffen niet hoe fataal die storingen voor hen kunnen zijn. Concentratie is namelijk niet een staat die je zo oproept. Het duurt even voordat je echt geconcentreerd in een taak of in een gesprek opgaat. ... Als je in je diepe concentratie wordt gestoord, duurt het ook even voordat je dat niveau weer terug hebt.

(...)

E-mail als afleiding

E-mail is voor veel kenniswerkers belangrijk als het gaat om productief zijn én als het gaat om afleidingen. Velen van ons zouden niet hetzelfde werk met dezelfde snelheid kunnen doen zonder e-mail. Tegelijk is het managen van de hoeveelheid e-mail - de diversiteit en de voortdurende stroom - een taak op zich aan het worden.

E-mail is een zogenaamd push-medium. Dat wil zeggen dat het berichten naar jou duwt en je dus onderbreekt in wat je aan het doen bent. Dat is anders dan pull-media, die jij moet bezoeken om ernaar te kijken, zoals een website. ... Om meer rust te hebben en geconcentreerder met taken bezig zijn is het handig je notificaties op smartphone, tablet en laptop in te dammen. De meeste programma's hebben als standaardinstelling dat een nieuw bericht geluid, een trilling en een pop-up veroorzaakt. Zo word je voor elk nieuw bericht gestoord. Voor e-mail is het meestal niet nodig dat je meteen ziet dat er een nieuwe mail is.

Als je bedenkt hoelang het duurt voordat je weer geconcentreerd verder werkt, kost elke storing je bovendien minuten aan productiviteit.

Notifications are evil

... Manage je notificaties en zorg dat de standaardinstellingen worden vervangen door een beperkt aantal storingen, bijvoorbeeld dat alleen berichten die voor jou urgent zijn geluid maken. Gebruik tijdelijk de niet-storen- of vliegtuig-modus als je niet gestoord wilt worden en vraagt dit ook van gesprekspartners of teamleden. Het is even wennen, maar als je de apparaten de plek geeft die ze toekomt, wil je niet anders meer.

Bron: Overleef je inbox, Arjan Broere

Laatst aangepast op maandag, 09 augustus 2021 10:09  
4 basisdrijfveren volgens Nohria en Lawrence
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

basisdrijfveren Nohria Lawrence

Volgens Harvard-professoren Nitin Nohria en Paul Lawrence zijn er vier drijfveren (basismotivaties) die ons menselijke gedrag sturen:

  1. verwerven (verzamelen van materiële en immateriële zaken die we waardevol vinden)

  2. verdedigen (het willen beschermen van de materiële en immateriële zaken die we hebben; voorkomen van verassingen)

  3. verbinden (verlangen relaties aan te gaan met andere mensen)

  4. verkennen (leren; het bevredigen van nieuwsgierigheid)

Bron: Managementboek-magazine 36/september 2011

Laatst aangepast op vrijdag, 16 juli 2021 09:18  
Presteren door te leren volgens Ben Tiggelaar
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

leren learn

Ben Tiggelaar gaat in zijn Intermediair-column van 23/9  "Proberen is niet voor watjes" in op het verschil tussen de leerdoeloriëntatie en de prestatiedoeloriëntatie. Omdat de column naadloos aansluit op het artikel Een leergerichte persoonlijkheid volgens Arjan van Dam hierbij de integrale tekst:

quote

‘Try not. Do, or do not. There is no try.'

Een beetje nerd weet meteen waarover het gaat. Leermeester Yoda veegt leerling Luke Skywalker de mantel uit, wanneer deze in The Empire Strikes Back (Star Wars Episode V) tegen hem zegt: ‘All right, I'll give it a try.'

Laatst hoorde ik een trainer dit citaat gebruiken. Hij beweerde dat wanneer je zegt dat je iets gaat ‘proberen', je eigenlijk al rekent op een mislukking. ‘Proberen is voor watjes', vond hij. Klinkt stoer, maar Yoda's collega heeft ongelijk.

Want? Onderzoeker Don VandeWalle en collega's hebben vastgesteld dat je ‘doeloriëntatie' een belangrijke invloed heeft op je uiteindelijke prestaties. Wie een ‘prestatiedoeloriëntatie' heeft, wil vooral graag laten zien wat hij kan. Bij elke fout die wordt gemaakt, gaat zo iemand slechter presteren.

Wie echter een ‘leerdoeloriëntatie' heeft, is er vooral op uit zich te ontwikkelen. Elke fout die wordt gemaakt, wordt ervaren als een leermoment en leidt tot verbetering. Bij een prestatiedoeloriëntatie horen ‘stoere' praatjes als: ‘Proberen is voor watjes'. Bij een leerdoeloriëntatie horen ‘slappe' uitspraken als: ‘Al doende leer je'. Maar het grappige is dat de leerdoeloriëntatie uiteindelijk tot de hoogste prestaties leidt.

Een paar weken geleden sprak ik psycholoog en schrijver Arjan van Dam over dit onderwerp. We constateerden dat veel managers moeite hebben met de leerdoelaanpak. Ook wel logisch. Zij hopen dat de snelste weg naar prestatie en succes een rechte lijn is. Maar in dit geval is de snelste weg een omweg. Dat gaat lijnrecht tegen je gevoel in. Daar hoort een ander Yoda-citaat bij: ‘You must unlearn what you have learned'.

We doen er goed aan projecten, veranderingen en andere uitdagingen voortaan te benaderen als ‘experiment', als ‘leren' en ‘proberen'. Dat is voor sommige mensen echt terug naar af. Yoda zou zeggen: ‘May the force be with you'.

Bron: Intermediair, Proberen is niet voor watjes, column Ben Tiggelaar

Laatst aangepast op zaterdag, 12 juni 2021 13:02  
Een geest als water
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

geest water david allen

Een metafoor binnen de GTD-methode die David Allen vaak gebruikt, is die van 'een geest als water' (mind like water) afkomstig uit de wereld van karate. "Als je een steen in de vijver gooit, reageert het water met volstrekte juistheid op de kracht en de massa van de steen. Het doet niets meer en niets minder. Het reageert niet te veel of te weinig. Het reageert in zijn geheel niet. Er doet zich gewoon een wisselwerking voor als er iets op het water afkomt, waarna het terugkeert naar zijn natuurlijke toestand. Dat is de aard van water. Een mens kan slechts op deze manier handelen als hij een bewust systeem heeft ingevoerd en als dat systeem gebaseerd is op principes die chaos en stress weerstaan. Die principes moeten in lijn zijn met iets diepers in ons wezen."

Onderstaande citaten uit het boek Getting Things Done, verduidelijken wat David Allen bedoeld:

"Anything that causes you to overreact or underreact can control you, and often does. Responding inappropriately to your e-mail, your staff, your projects, your unread magazines, your thoughts about what you need to do, your children, or your boss will lead to less effective results than you’d like. Most people give either more or less attention to things than they deserve, simply because they don’t operate with a "mind like water."

"In karate there is an image that’s used to define the position of perfect readiness: "mind like water." Imagine throwing a pebble into a still pond. How does the water respond? The answer is, totally appropriately to the force and mass of the input; then it returns to calm. It doesn’t overreact or underreact."

[I]f you get seriously far out of that state–and start to feel out of control, stressed out, unfocused, bored, and stuck–do you have the ability to get yourself back into it? That’s where the methodology of [my Productivity system] will have the greatest impact on your life, by showing you how to get back to "mind like water," with all your resources and faculties functioning at a maximum level.

Bron: Gettings Things Done (David Allen), Ready for Anything, David Allen

Laatst aangepast op woensdag, 02 juni 2021 17:47  
Sleutel tot succes: willen leren óf presteren volgens Arjan van Dam
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

falen kunst dam

Arjan van Dam beschrijft in zijn boek De kunst van het falen dat de kunst van het falen neerkomt op het "op zo'n manier met faalervaringen omgaan dat ze je vertrouwen in eigen kunnen niet aantasten en je motivatie niet verlagen. Het is zelfs mogelijk om zo met fouten en faalervaringen om te gaan dat je harder je best gaat doen en je vertrouwen in eigen kunnen groter wordt."

Hij baseert zich op onderzoek van Carol Dweck die twee manieren ontdekte waarop kinderen reageren op tegenslag:

  1. Reageren met een zgn. hulpeloosheidsrespons: opgeven, het niet meer zien zitten, gek doen of grapjes maken om aandacht af te leiden, stil worden of zich terugtrekken.

  2. Reageren met een meesterschapsrespons: blijven doorgaan, niet zo snel door tegenslagen uit het veld laten slaan, het blijven proberen (ondanks tegenslag), net zo lang doorgaan tot het gelukt was en ze een vaardigheid meester waren.

Kinderen met een meesterschapsrespons deden het - aldus het onderzoek van Dweck - aanzienlijk beter op op school dan kinderen met een hulpeloosheidsrespons: "Dit lijkt logisch: als je bij de eerste de beste tegenslag opgeeft bereik je minder, ook al ben je intelligenter. Iemand die minder intelligent is maar doorzet en blijft proberen, heeft meer succes. Intelligentie alleen is dus niet voldoende om goede prestaties te leveren, doorzettingsvermogen is net zo belangrijk".

Dweck kwam met twee verschillende theorieën over intelligentie:

  1. Entiteitstheorie: intelligentie als een vast gegeven. Aanhangers van de entiteitstheorie stellen zichzelf vaker een zgn. prestatiedoel (gericht zijn op het verkrijgen van een posititieve beoordeling van je competenties en een negatieve beoordeling te voorkomen; het vermijden van een negatieve beoordeling of juist een positieve beoordeling willen krijgen, komt in essentie erop neer dat je wilt dat anderen een positief beeld van jouw competenties hebben en/of houden).

  2. Groeitheorie: intelligentie als eigenschap die je - door nieuwe dingen te leren - verder kunt ontwikkelen. Groeitheoretici stellen zichzelf vaker leerdoelen (gericht op het vergroten van je competentie; niet gericht op de waardering van anderen, maar het goed willen doen in je eigen ogen, bezig zijn om jezelf te ontwikkelen).

"Hulpeloosheid blijkt los te staan van intelligentie. Iemand die goed kan leren en intelligent is, maar ervan overtuigd is dat zijn intelligentie vaststaat, zal zich eerder hulpeloos voelen als hij merkt dat hem iets niet lukt. Wanneer je ervan overtuigd bent dat je je intelligentie kunt ontwikkelen, zul je minder snel opgeven en vertrouw je erop dat je door er moeite voor te doen ooit zult slagen. Dit vertrouwen blijkt doorslaggevend te zijn voor de motivatie, de bereidheid om hard te werken en de prestaties die je levert."

Volgens Dweck stelt iemand met een entiteitstheorie zichzelf eerder prestatiedoelen dan leerdoelen; men heeft een voorkeur voor taken die makkelijk zijn voor zichzelf, maar moeilijk voor anderen. Men prefereert iets waarbij succes min of meer gerarandeerd is om aan te tonen dat het met de intelligentie wel goed zit. Mensen met een groeitheorie stellen zichzelf juist vaker leerdoelen omdat men ervan overtuigd is dat als je iets niet kunt, je het kunt leren. "Daarom gaat hij ook graag uitdagingen aan en zoekt steeds nieuwe uitdagingen, gaat steeds op zoek naar dingen die hij nog niet kan maar wel wil leren. De gedachte dat hij zich kan ontwikkelen zorgt ervoor dat hij ook graag dingen doet die hij nog niet zo goed kan. Als je jezelf wilt ontwikkelen en wilt leren, ga je vanzelf op zoek naar iets wat je nog niet zo goed kunt. Hij heeft daarom een voorkeur voor moeilijke en uitdagende opdrachten en is tevreden als hij merkt dat hij ergens beter in wordt."

Volgens Van Dan is de voorkeur voor prestatiedoelen (willen presteren) of leerdoelen of (willen leren) een eigenschap van onze persoonlijkheid; het gaat om een eigenschap die we in de loop van ons leven ontwikkelen en die stevig in ons verankerd ligt. Overigens geldt niet dat deze eigenschap voor het leven vast ligt.

Inspanning

De oriëntatie die we hebben, kleurt de werkelijkheid; de leer- of prestatieoriëntatie is allesbepalend voor onze blik op de wereld. "Iedereen weet dat je je moet inspannen om iets te bereiken. Bijvoorbeeld als je een muziekstuk wilt spelen. Dit kun je doen met als doel om te laten zien dat je het goed kunt spelen, het optreden dat je geeft is daar een bewijs van. Je bent gericht op het leveren van een prestatie; in die situatie heb je een prestatiedoeloriëntatie. Maar wanneer je oefent, heb je als doel beter te worden in het spelen van het muziekstuk. In zo'n situatie heb je een leerdoeloriëntatie. Als het doel is om te leren ben je tot meer inspanning bereid. (...) Behalve het feit dat je als je leert meer moeite wilt doen, is er nog een verschil: je geeft minder snel op. Als je iets leert, geloof je uiteraard dat je je op dat gebied kunt ontwikkelen. Daarom ga je gewoon langer door en lever je meer inspanning. Je wilt het uiterste van jezelf geven en begeeft je op het gebied dat je niet gemakkelijk af gaat. De verwachting is dus min of meer dat dat wel veel moeite zal kosten. Als het niet gelijk lukt, vind je dat niet vreemd. Je probeert het gewoon nog een keer en het liefst op een andere manier om te kijken of het dan wel lukt."

Uitdaging

"Je zou ook kunnen zeggen dat als je doel is om te laten zien wat je kunt, dit niet te lang op zich moet laten wachten. Dit is ook de reden dat we bij het laten zien wat we kunnen geen uitdaging zoeken maar juist veiligheid. (...) Wanneer je iets gaat leren, zit je eigenlijk op de rand van je kunnen. Wat je wilt bereiken, ligt dus niet meer in de zone van datgene wat je makkelijk af gaat. ... Als je de lat hoog legt, ga je de grens van je kunnen opzoeken."

Strategie

"De vraag hoe we iets moeten aanpakken is zowel bij het willen presteren als bij het willen leren van belang. En ook hier zijn er weer verschillen. Bij het willen presteren willen we de beste strategie hebben. We kiezen de strategie waarvan we verwachten dat die de beste resultaten oplevert. (...) Als je iets wilt leren, weet je vaak niet wat de beste manier is om je iets eigen te maken. Het bepalen van je strategie is een onderdeel van het leerproces. (...) [A]ls we prestatiedoelen stellen, gebruiken we de strategie waarmee we het meeste succes hebben gehad. Als we willen leren, zijn we meer geïnteresseerd in hoe we resultaat kunnen boekenen zijn we meer bezig met het proces en het ontdekken van strategieën."

Waardering

"Wanneer we willen laten zien wat we kunnen, zijn we gericht op positieve beoordelingen en gaan we op zoek naar complimentjes. (...) We hopen dat we waardering krijgen voor wat we doen ... Als kritiek krijgen vinden we dat vervelend om te horen, we willen het liefst alleen complimenten ontvangen. Als we bezig zijn met leren, zijn we niet uitsluitend gericht op complimentjes. We staan ook open voor adviezen en opbouwende kritiek. (...) [I]emand die wil leren, heeft behoefte aan positieve en negatieve kritiek. Van beide kan hij leren en beide laten hem zien hoe hij zich verder kan ontwikkelen. Wanneer je gericht bent op presteren, is alleen positieve kritiek welkom. Negatieve kritiek is bedreigend omdat je bevestigd krijgt dat je iets niet kunt en het geloof aanwakkert dat je het niet kunt leren."

Fouten zijn niet erg

"Het is heel eenvoudig: als je je vaardigheden wilt laten zien zijn fouten erg vervelend. Ze laten je zien dat je het niet kunt en het wat net je bedoeling te laten zien dat je iets wel kunt. Een fout is dan een gemiste kans en een tevergeefse poging die niets oplevert, behalve het gevoel dat je gefaald hebt. Voor iemand die bezig is om zichzelf te ontwikkelen en wil leren, is het maken van fouten onvermijdelijk. Het is het bewijs dat hij nog meer moet oefenen omdat hij de vaardigheid nog niet onder de knie heeft.

De filosoof Wittgenstein had als motto: Sla munt uit iedere fout. Als je zo naar een fout kijkt, is het een kans om te leren en levert het je in ieder geval iets op. De filosoof Friedrich Nietsche hield er een nog stelligere mening op na: 'Dat wat me niet doodt, maakt me sterker.' Volgens hem verrijken fouten, tegenslagen en negatieve ervaringen je en maken ze je sterker."

Leerdoeloriëntatie Prestatiedoeloriëntatie
Vaardigheden/intelligentie Staan niet vast Staan vast
Doelen Uitdagend Veilig
Inspanning Positief Negatief
Succes Veel inspanning Weinig inspanning
Falen Meesterschapsrespons Hulpeloosheidsrespons
Strategie Veelzijdig Eenzijdig
Feedback Positief en negatief Alleen positief
Motivatie Competentie verbeteren Waardering van anderen
Fouten Onderdeel van het leerproces Vermijden
Focus Proces is belangrijk Resultaat is belangrijk

Zie ook:

Bron: De kunst van het falen, Arjan van Dam

Laatst aangepast op donderdag, 27 mei 2021 18:40  
Ontdek je eigen 'professionele specialiteit' volgens Richard Koch
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

skill richard koch

Tim Feriss geeft in zijn podcast met Richard Koch on Mastering the 80/20 Principle, Achieving Unreasonable Success, and the Art of Gambling (#466) een citaat van Richard Koch over een advies dat hij ooit gaf over het ontdekken en ontwikkelen van je eigen 'professionele specialiteit':

tim feriss richar koch

Tim Feriss: Well, that could be in one of your next books if you haven’t covered academic hygiene and preparation. Now, if we’re looking at formative periods, let’s just say high school, college, university, however we want to label it, I’m looking at notes, as I do in these types of conversations, from an interview you did with Boing Boing a long time ago, an outlet that I know very well, and one of the questions posed was, “What advice would you give to a smart kid who’s now in high school?” And you can feel free to fact check this and correct, but the answer I’m just going to read briefly, and then I have a followup.

“Discover what you are best at doing and enjoy that is different from what all your peers are doing and that requires relatively little effort from you. Then put huge effort into honing that skill, so that it becomes monstrously greater than anyone else’s. Keep demanding that each year you make your peculiar talent more peculiar and much more potent. Use the skill to make the world a more interesting place. Don’t care about making money. If you have a fantastically different and useful skill, everything else you want will follow.”

https://tim.blog/2020/09/29/richard-koch-transcript/

Laatst aangepast op zondag, 16 mei 2021 12:02  
7 eigenschappen van effectief leiderschap volgens Stephen Covey (3)
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

Laatst aangepast op zaterdag, 24 april 2021 08:48  
Alledaagse gedragsverandering volgens Ben Tiggelaar
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

action changes things

Ben Tiggelaar beschrijft in zijn wekelijkse column in NRC dat kracht van het uitvoeren van 'alledaagse plannetjes' in vergelijking met grootse plannen die je alleen maar over denkt of praat:

ben tiggelaar herontdekking alledaagse

[O]m iets te kunnen veranderen in ons gedrag moeten meerdere factoren meewerken.

– Je capaciteiten maken het mogelijk het gedrag uit te voeren.

– Je moet er voldoende voor gemotiveerd zijn.

– Je omgeving moet je in staat stellen het te doen.

Dat betekent dat je, wanneer je grote veranderingen in je leven wilt realiseren, veel moet kunnen, zeer gemotiveerd moet zijn en in een omgeving moet verkeren die je niet belemmert.

Maar voor de meesten van ons geldt dat we: over tamelijk gangbare capaciteiten beschikken; een doorsnee motivatie hebben om nieuwe dingen te ondernemen; en in een omgeving verkeren die ook tamelijk gewoon is.

Geen wonder dus dat grootse plannen vaak sneuvelen, maar doodgewone dingen best aardig worden opgepakt – en dus helpen. Want een alledaags plannetje dat je wel uitvoert, heeft oneindig veel meer impact dan een buitengewoon voornemen waar je enkel over denkt of praat.

Bron: De herontdekking van het alledaagse, Ben Tiggelaar, column in: NRC 17 april 2021

Laatst aangepast op maandag, 19 april 2021 19:30  
Meer artikelen...


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

The difference between the almost right word and the right word is really a large matter.

Mark Twain

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 242 gasten online
Artikelen

management job improve system quote taiichi ohno

Bewaren

Banner
Banner

kracht situatie sommers sam 

De kracht van de situatie
Hoe onze omgeving ons gedrag beïnvloedt
Sam Sommers

Bij Managementboek.nl

Lean boekentips

Banner