• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lifehacking Doelen volgens SMART en GTD
Doelen volgens SMART en GTD

SMART doelen GTD

'Smart', 'pure' en 'clear' zijn drie gangbare acroniemen om aspecten van doelen te kunnen onthouden en operationaliseren:

S pecific (precies)
M easurable (meetbaar)
A ttainable (haalbaar: meestal vertaald als acceptabel)
R ealistic (realistisch)
T ime(boun)d (planbaar: meestal vertaald met tijdgebonden)

P ositively stated (positief geformuleerd)
U nderstood (te begrijpen)
R elevant (relevant)
E thical (ethisch verantwoord)

C hallenging (uitdagend)
L egal (binnen de wet/legaal)
E nvironmentally sound (milieuvriendelijk)
A greed (iedereen akkoord/consensus)
R ecorded (vastgelegd)

Volgens Ad van der Hulst spreken deze acroniemen vooral verstandelijk tot de verbeelding, maar werkt het niet motiverend. De Getting Things Done (GTD)-methode van David Allen doet dit beter: het stellen van twee simpele vragen: (1) Hoe ziet succes eruit? (Wat is de gewenste uitkomst, hoe ziet 'af' of 'gedaan' eruit?), (2) Wat is de eerstvolgende concrete fysieke actie die je dichter bij het doel brengt?

Vragen die - aldus Van der Hulst - "briljant in hun eenvoud en ongelooflijk enthousiasmerend en vitaliserend" zijn, waarna hij concludeert: "Hoe simpel kan het zijn? Het leren werken met deze twee vragen maakt het hele SMART-circus overbodig, leert ons weer concreet te denken, aangehaakt te zijn aan de werkelijkheid en geeft ons energie om te gaan handelen."

Bron: http://www.adjustintime.nl/wp/2010/09/s-m-a-r-t-en-gtd/

 

Laatst aangepast op woensdag, 10 januari 2018 20:26  

De grootste fout van de mens is, dat hij wil oogsten op plaatsen waar niet gezaaid is.

Indira Gandhi

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 190 gasten online
Artikelen

lean mark graban fresh eyes solving problems

Banner
Banner

whoever tells the best story wins annette simmons

Whoever Tells The Best Story Wins
How To Find, Develop, And Deliver Stories To Communicate With Power And Impact
Annette Simmons

Bij Bol.com

Lean boekentips

Banner