Lean draait om waardecreatie. Dit betekent dat vanuit het perspectief van de klant kritisch wordt beoordeeld in hoeverre processen, (tussen)producten en middelen waarde toevoegen. Door de 5 principes van Lean te volgen kom je erachter dat organisaties 8 soorten verspilling in hun systeem en handelen hebben:
-
Wachten: het proces ligt stil omdat men moet wachten op materiaal, informatie, mensen of machines.
-
Overproductie: er wordt te veel geproduceerd in het proces wat niet bedoeld is voor direct gebruik. De klant ontvangt méér diensten of producten dan de klant eigenlijk op dat moment wil.
-
Voorraden: er zijn (tussen)voorraden in het proces die niet direct noodzakelijk zijn..
-
Onnodige bewerkingen: er wordt heen en weer bewogen door mensen zonder waarde toe te voegen aan materiaal en/of informatie.
-
Correcties: alles wat niet in één keer goed gaat.
-
Transporteren: het verplaatsen van materiaal of informatie zonder meerwaarde.
-
Overbewerking: extra bewerking die voor de klant geen waarde toevoegt.
-
Niet benutten van kennis en talenten: medewerkers worden niet ingezet op het eigen niveau, en kennis & vaardigheden wordt onvoldoende benut.