James Womack en Daniel Jones introduceerden (in 1996) de term Lean Thinking voor de manier van denken die ten grondslag ligt achter de verbeteractiviteiten van de Lean-aanpak. Lean Thinking bestaat uit vijf principes:
-
Value: specificeer waarde vanuit de klant. Weten wat de klant wil is altijd de eerste stap bij ieder verbeterproces. De wens van de klant bepaalt uiteindelijk of een processtap waarde toevoegt of niet.
-
Value stream: identificeer de waardestroom; begin een verbeterproject met het in kaart brengen van het proces met behulp van Value Stream Mapping (VSM). Een VSM maakt inzichtelijk welke processtappen waarde toevoegen en welke niet. Elimineer stappen die geen waarde toevoegen ('verspilling').
-
Flow: creëer flow; laat de stappen elkaar kort opvolgen, waardoor het product vloeiend naar de klant stroomt (voorkom stilstand!).
-
Pull : produceer vraaggestuurd; laat de bestelling van de klant fungeren als 'pull-signaal'.
-
Perfection: streef naar perfectie, herhaal de vier stappen totdat perfectie is bereikt: een voortbrengingsproces dat waarde oplevert voor de klant en geen verspilling bevat.
Zie ook:
Bron: http://www.projectsone.nl/lean_six_sigma_kenniscentrum/lean-tips-en-tools.php