In het boek Six Sigma - stap voor stap beschrijven Ronald Does en Jeroen Mast het Lean Six Sigma-concept van de Cost of Poor Quality:
De kosten die ontstaan doordat producten niet in één goed gefabriceerd en diensten niet in één keer goed geleverd worden, heten de kosten door gebrekkige kwaliteit (cost of poor quality). Deze kosten ontstaan uit kosten van intern falen, kosten van extern falen, preventiekosten en inspectiekosten.
De onderstaande tabel geeft een overzicht van de diverse kostenposten:
Intern falen |
Extern falen |
Preventiekosten | Inspectiekosten |
- Uitval - Herbewerkingen - Verliezen t.g.v. verkeerde leveringen - Ongeplande stilstand - Oplossen van verstoringen - Hertesten |
- Klachtenbehandeling - Retourneren - Instandhouden van een serviceorganisatie - Schadevergoeding - Goodwill-verliezen - Boetes |
- Opleiding en training - Kwaliteitsplanning - Controle van processen - Productie van proefseries - Kwalificatie van leveranciers - Klantenservice |
- Inspectie van toeleveringen - Onderhoud van machines - Kalibratie van apparatuur - Keuren door kwaliteitsdienst - Beproeven en testen - Kwaliteitsaudits |
Wat we kunnen leren van het overzicht is dat het niet in één keer goed produceren of leveren een onderneming veel geld kost. Een logisch gevolg is dat kwaliteitsverbetering geen geld kost - zoals vaak naïef wordt gedacht - maar juist geld bespaart.