Bert Teeuwen beschrijft in zijn boek Bron: Continu verbeteren beknopt de essentie en de herkomst van Lean:
Lean (slank) is een managementfilosofie die er op gericht is om alle verliezen in de organisatie te elimineren. Processen zijn waardeketens met waarde toevoegende activiteiten en verliezen. Dat onderscheid wordt gemaakt vanuit het perspectief van de klant. Het belangrijkste kenmerk van Lean is: de klant staat centraal, de processen en de organisatie worden naar de eisen en wensen van de klant ingericht. Het bestrijden van de zogenaamde zeven dodelijke verliezen gaat door de gehele organisatie heen, met dien verstande dat er gestreefd wordt naar eigenaarschap: zij die in de processen werken verbeteren de processen. De oorsprong van Lean ligt bij de Japanse autofabrikant Toyota en is ontstaan vanaf de jaren 60. Wereldwijd passen veel organisaties de principes van Lean toe, industriële omgevingen, maar ook dienstverlenende organisaties en gemeenten. Kaizenteams en A3-rapporten zijn vaste onderdelen van Lean. De laatste jaren is de combinatie van Lean met het verbeterprogramma Six Sigma in opkomst. Het beste van beide programma's samengevoegd in één.