Binnen Lean Six Sigma wordt de kwaliteit van een proces gemeten aan het vermogen producten en diensten te leveren die voldoen aan de eisen van de klant. Het niet voldoen aan de klanteisen, wordt een 'defect' genoemd. Wanneer er meer dan één klanteisen (CTQ's) van toepassing zijn op 1 eenheid van het product of de dienst, is het mogelijk dat een eenheid meer dan één defecten heeft. Dit product of dienst wordt dan 'defective' (defectief) genoemd.
Één van de mogelijke indicatoren om de prestaties van een proces uit te drukken ('procesmetriek') is in termen van (defective) parts per million (ppm). De ppm geeft aan hoeveel eenheden defectief zijn ten opzicht van het totale aantal eenheden (x 1.000.000) .
Door ppm te gebruiken als indicator voor de procesprestatie vestig je de aandacht op het klantperspectief: een product met een fout óf met meerdere fouten is voor de klant even waardeloos en worden dus als defectief aangemerkt.
Stappen
- Bepaal aan welke klanteisen een product of dienst moet voldoen (CTQ) en daarmee het aantal mogelijke defecten per product
- Leg het aantal geïnspecteerde producten vast en tel het aantal defectieve producten (= producten met één of meer defects).
- Bereken de ppm-waarde
NB: als er maar één foutmogelijkheid is per eenheid, komt de ppm-waarde overeen met de DPMO.