Karl Scotland beschrijft op zijn website in het artikel What is an X-Matrix? het Lean-instrument van de X-matrix. Scotland ziet een X-matrix als een template die gebruikt wordt voor het visualiseren van de afstemming van het Ware Noorden (true north), Aspiraties (aspirations), Strategie (strategies), tactieken (tactics) en bewijs (evidence) op één vel - meestal van A3-formaat - papier.
(1) True North: meer een richting en visie dan een bestemming of future state. Beslissingen moeten je in de richting brengen van het Ware Noorden.
(2) Aspirations: de resultaten van wat we hopen te bereiken. Het zijn geen doelen, maar ze geven de omvang van de ambitie en de uitdagingen weer die voor ons liggen.
(3) Strategies: het leidende beleid die je in staat stellen de aspiraties waar te maken.
(4) Tactics: coherente acties die je zult ondernemn. De hypothesen die je gaat testen en het werk wat gedaan gaat worden om de strategieën te implementeren in de vorm van experimenten.
(5) Evidence: de uitkomsten (outcomes) die aangeven in welke mate je vooruitgang boekt. Dit zijn de leading indicators die snelle en frequent feedback geven op óf de tactics je helpen om de aspiraties waar te maken.
De afstemming van deze elementen zie je terug in de X-matrix, waarbij er vier matrices in de hoeken van de template zichtbaar zijn. Door de hoeken van deze matrices te verbinden ontstaat de vorm van een X. Elk van de cellen in de matrices geven de samenhang aan tussen 2 elementen van de X-matrix.
Completing an X-Matrix is a collaborative process of co-creation and clarification to get everyone literally on the same page about the work that needs to be done to succeed. Used to its full potential, the X-Matrix can become a central piece in Strategy Deployment, helping to guide discussions and decisions about what changes to make, why to make them, and how to assess them.
Bron: What is an X-Matrix? Karl Scotland, 4 september 2017