In het boek Lean IT beschrijft Jan Heunks de omgekeerde bestuurlijke piramide van Bell & Orzen (zie Lean IT - Enabling and Sustaining Your Lean Transformation):
Sommige organisaties besturen te vaak op een hiërarchische, topdown-manier met de leiding aan de top van de hiërarchie die alleen opdrachten naar beneden geeft. Lean IT keert dit om. ... Bovenaan staan de klanten en zakenpartners, omdat zij waarde definiëren en vraaggestuurde signalen creëren die de trigger zijn voor uit te voeren werkzaamheden. Een trigger kan worden beschouwd als de gebeurtenis of de aanleiding ... die de aanzet vormt om een proces in gang te zetten. Vervolgens komen de medewerkers die het meest frequent communiceren met klanten, leveranciers en partners.
(...)
Bovenstaande figuur geeft een voorbeeld van een Kanban-bord die opgesteld kan worden met behulp van de volgende 'stappen':
-
Visualiseren van de workflow.
-
Opsplitsen van het werk in delen, vermeld op kaartjes.
-
Gebruik van kolommen (op een bord) en aangeven waar een werk-item zich bevindt in de workflow.
-
Limiteren van het onderhanden werk (work in progress, WIP), per kolom.
-
Meten van de doorlooptijd (gemiddelde tijd ter completering) en optimaliseren van het proces.
Bron: Lean IT, Jan Heunks