• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma Kanban volgens Jan Heunks
Kanban volgens Jan Heunks

kanban buffer proces klant vraagsignaal jan heunks

In het boek Lean IT beschrijft Jan Heunks de omgekeerde bestuurlijke piramide van Bell & Orzen (zie Lean IT - Enabling and Sustaining Your Lean Transformation):

omgekeerde piramide bell orzen jan heunks

Sommige organisaties besturen te vaak op een hiërarchische, topdown-manier met de leiding aan de top van de hiërarchie die alleen opdrachten naar beneden geeft. Lean IT keert dit om. ... Bovenaan staan de klanten en zakenpartners, omdat zij waarde definiëren en vraaggestuurde signalen creëren die de trigger zijn voor uit te voeren werkzaamheden. Een trigger kan worden beschouwd als de gebeurtenis of de aanleiding ... die de aanzet vormt om een proces in gang te zetten. Vervolgens komen de medewerkers die het meest frequent communiceren met klanten, leveranciers en partners.

(...)

kanban-bord lean visualiseren workflow

Bovenstaande figuur geeft een voorbeeld van een Kanban-bord die opgesteld kan worden met behulp van de volgende 'stappen':

  1. Visualiseren van de workflow.

  2. Opsplitsen van het werk in delen, vermeld op kaartjes.

  3. Gebruik van kolommen (op een bord) en aangeven waar een werk-item zich bevindt in de workflow.

  4. Limiteren van het onderhanden werk (work in progress, WIP), per kolom.

  5. Meten van de doorlooptijd (gemiddelde tijd ter completering) en optimaliseren van het proces.

Bron: Lean IT, Jan Heunks

Laatst aangepast op maandag, 05 oktober 2020 17:44  

Niets is zo praktisch als een goede theorie.

Jaques Monod

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 103 gasten online
Artikelen

kwaliteit almost all quality improvements quote tom peters

Banner
Banner

handboek talent dreu gabriëls

Handboek voor Talent
Het grootste talent ben jij!
Kees Gabriëls, Jan de Dreu

Bij Bol.com | Managementboek




Lean boekentips

Banner