• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma Kick off meeting volgens volgens Bergman, Van der Laan, Nieuwenhuijse & Blijsie
Kick off meeting volgens volgens Bergman, Van der Laan, Nieuwenhuijse & Blijsie

startbijeenkomst eerste projectbijeeenkomst kick-off lean six sigma

kanoanalyse kanomodel kano klantbehoeften

Doel

  • Formaliseren van het startmoment
  • Actieve introductie van de teamleden en hun rol duiden
  • Belang van het project voor de organisatie onderstrepen

De eerste projectbijeenkomst is de formele aftrap van het verbeterproject.

Toelichting

Het is van belang dat de neuzen van alle teamleden vanaf het eerste moment dezelfde kant op staan. Daarom is het belangrijk dat iedereen in deze bijeenkomst wordt geïnformeerd over het doel van het project en de te volgen methodiek.

Aanpak

  • tel in overleg met de sponsor (en eventueel een Master Black Belt) de datum en de agenda vast.
  • Mogelijke punten: voorstelrondje, presentatie van het project en beoogde voordelen, presentatie (en ronddelen van het Project Charter), introductie van de Lean Six Sigma methode, opstellen van een SIPOC, uitzetten van vervolgacties.
  • Nodig de deelnemers uit.
  • Breng de vergaderruimte in orde.
  • Houd je aan de agenda, maar laat ruimte voor vragen.
  • Zorg dat er een samenvatting wordt gemaakt en stuur die na de vergadering rond.
  • Spreek gezamenlijk ieders rol af en de taken en verantwoordelijkheden die daarbij horen.
Synoniem en/of alternatie
Andere namen voor de eerste projectbijeenkomst zijn: Kick-off meeting, Startbijeenkomst. Een video-conferentie is - zeker bij forse reisafstanden - prima voor (project)udates na een aftrap.
Duur
Anderhalf uur tot een dagdeel. In sommige grote landen is een dag (inclusief onder andere opzoekwerk, interviews met diversen, een gemba walk of tour op locatie) mogelijk.

Bron: Lean Six Sigma - Samenzinnig verbeteren - De complete toolbox om aantoonbaar te verbeteren, Marcus Bergman, Tom van der Laan, Sanne Nieuwenhuijse, Jeroen Blijsie

Laatst aangepast op zaterdag, 02 februari 2019 16:28  

What information consumes is rather obvious: it consumes the attention of its recipients. Hence a wealth of information creates a poverty of attention, and a need to allocate that attention efficiently among the overabundance of information sources that might consume it.

Herbert Simon

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 79 gasten online
Artikelen

value stream thinking karen martin mike osterling waardestroom

Banner
Banner

cirkeltechniek coert visser

De cirkeltechniek
Voor wie vooruit wil komen
Coert Visser

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner