• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma Critical To-requirements volgens Gygi, DeCarlo & Williams
Critical To-requirements volgens Gygi, DeCarlo & Williams

critical t requirements ctx ctq lean

Craig Gygi, Neil DeCarlo en Bruce Williams beschrijven in hun boek Six Sigma voor Dummies het Six Sigma-concept van de Critical To-requirements:

voice customer ctq critical to

Wat is kritiek voor de klant? Kijk naar de CT-boom

In Six Sigma zoek je altijd naar de oorzaken. Je wilt weten wat de reden voor iets is, wat de uitkomst veroorzaakt: de wilt "de kritieke X'en" vinden. Wanneer je een proces optimaliseert, moet je begrijpen wat belangrijk is voor de succesvolle uitkomst van elke stap, zodat je je kunt richten op het optimaliseren van de juiste dingen. Dat is waar een CT-boom voor dient.

CT staat voor 'critical to...' (kritiek voor). Kritiek voor wat denk je misschien? Het antwoord is eenvoudig: kritiek voor alles wat er toe doet. Afhankelijk van wat je analyseert en optimaliseert, kan dit alles zijn van de klanttevredenheid en de kwaliteit en betrouwbaarheid van het product tot de cyclustijd van de fabricage of de kosten van de geleverde producten of diensten.

De Six Sigma-beoefenaar noemt het doornee-CT-geval meestal 'CTX'en', verwijzend naar de vele variabelen die de gewenste uitkomst beïnvloeden. Maar procesoptimalisatie kent specifieke gevallen en de CT-boom is een tool die je helpt bij het aanwijzen en kenmerken van de invloeden op specifieke uitkomsten.

In de meeste CT-bomen staat klanttevredenheid ... bovenaan en de rest is daaraan ondergeschikt. ... We hebben alles gezien van CTQ (quality; kwaliteit) tot CTD (delivery; levering) en zelfs CTC (cost; kosten). Het hangt allemaal af van je toepassing.

Bij het maken van een CT-boom definieer je eerst je specifieke toepassingsgebied, bijvoorbeeld klanttevredenheid (CTS). Dit is je stam. Vervolgens definieer je de takken per categorie, van de belangrijkste bijdragers aan klanttevredenheid. ... Dit zijn je ondergeschikte CTX'en. Als laatste definieer je de bladeren: de oorzaken of invloeden op de categorieën van klanttevredenheid. Grafisch zie je eerst het hoofdknooppunt van de boom, met daaronder/-naast de takknooppunten voor de CT-boom. Vervolgens zie je de bladknooppunten voor elke tak benoemd en gedefinieerd.

Bron: Six Sigma voor Dummies, Craig Gygi, Neil DeCarlo en Bruce Williams

 

Laatst aangepast op zaterdag, 02 december 2017 08:31  

If I asked my customers what they want, they simply would have said a faster horse.

Henry Ford

 

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 224 gasten online
Artikelen

data feiten mening william edwards deming

Banner
Banner

coachingsmethoden boek susan ass

Het Coachingsmethoden Boek
voor en door topcoaches
Susan van Ass

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner