Volgens Karen Martin zijn er drie criteria voor goed procesmanagement:
(1) Processen zijn gedefinieerd en gedocumenteerd
(2) Elk proces heeft 2-5 relevante kritische prestatie indicatoren (kpi's)
- Visueel weergegeven kpi's
- Voortdurend gemeten kpi's
- Voortdurend verbeterde kpi's
(3) Eenhoofdig eigenaarschap
Karen Martin beschrijft de weg van value stream naar specifieke taken ('granulariteit van werk') door een value stream op te delen naar processen en vervolgens de processen op te knippen in processtappen.
Bij de rol van de proceseigenaar is het volgens Martin van belang dat deze op het niveau van manager zit of zelfs lager. Het mag in ieder geval om iemand die direct betrokken is bij het proces en dus géén 'derde partij' zoals een staffunctie of externe consultant.
De proceseigenaar is verantwoordelijk voor de algehele procesprestaties. Hij of zij volgt de prestaties en vergelijk deze met de gestelde doelen. De proceseigenaar neemt bij verslechterende prestaties correctieve acties en probeert met voortdurende verbeteringsacties de prestaties beter te maken.
De proceseigenaar heeft in zijn rol - de binnen de organisatie gedragen - autoriteit om organisatorische grenzen te overschrijden als het gaat om zijn of haar proces.
Bron: Process Management: Why So Few Companies Get It Right, Karen Martin