• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma LSS: Primary en secundary metric
LSS: Primary en secundary metric

primary secundary metrics lean six sigma

Binnen Lean Six Sigma wordt de term 'metriek' (metric) gebruikt voor de meeteenheid waarin de procesprestatie (Y) wordt gemeten. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen primaire metrieken (primary metrics) en secundaire metrieken (secundary metrics).

Een primaire metriek is de meeteenheid voor de procesoutput die gebruikt wordt om het succes (of falen) van een project te bepalen. Een goede primaire metriek beschrijft accuraat de gewenste situatie. Het gaat om de primaire focus van het project die dan ook expliciet te koppelen moet zijn aan de probleemstelling.

Secundaire metrieken zijn metrieken die gebruikt worden om onbedoelde gevolgen bij het werken aan de primaire metriek te voorkomen. De secundaire metrieken zijn gekoppeld aan de procesprestaties die - terwijl hard gewerkt wordt om de primaire metriek te verbeteren - zeker niet mogen verslechteren. Bij het werken aan procesverbetering kan namelijk sprake zijn van een trade-off. De inspanning gericht op het verbeteren van een bepaalde procesoutput, kunnen schadelijk zijn voor een of meer andere procesoutputs. Het willen verkorten van de doorlooptijd van een proces, kan schadelijk zijn voor de kwaliteit. Door een secundarie metriek te formuleren wordt voorkomen dat de verbeterinspanningen eenzijdig gericht zijn op de primaire metriek en een spoor van verwoesting achterlaten bij andere procesprestaties.

secundary primary metrics metriek secundaire primaire lean six sigma

The primary metric is a generic term for a Six Sigma project's most important measure of success. (...) The primary metric is the reason for your work, it's the success indicator, it's your beacon. The primary is of utmost importance and should be improved BUT! not at the expense of your secondary metric. (...) The secondary metric is the thing you don't want sacraficed on behalf of a primary improvement ... . The secondary metric keeps us honest and ensures we're not sacraficing too much for our primary metric improvement.

Binnen een DMAIC-project is het belangrijk te focussen op de primaire metrieken, maar hierbij de secundaire metrieken niet uit het oog te verliezen. De primaire metriek staat dus voor de meeteenheid van datgene wat je probeert op te lossen. De secundaire metriek is de meeteenheid die moet verzekeren dat DMAIC-project geen nieuw probleem veroorzaakt bij het oplossen van het primaire probleem.

secundary primary metrics metriek secundaire primaire lean six sigma

A process driven by primary metric alone is not fool proof. Operations managers always know that they face trade-offs. With everything that is desired, there is a chance that something that is not desired will come in too. (...) While a primary metric measures what needs to be fixed, the secondary metric measures what must not be broken. (...) Secondary metrics ensure that workers are not able to shift problems in the name of six sigma projects.

Zowel de primaire als secundaire metrieken hebben hun wortels in de Define-fase. In deze fase worden namelijk de CTQ's gedefinieerd door/voor de klant. Als het goed is, is het probleem in de eerste fase gedefinieerd in termen van de CTQ. De meest belangrijke CTQ wordt vaak gebruikt als primaire metriek. De andere CTQ zijn goede kandidaten voor een secundaire metriek. Juist omdat deze ook belangrijk zijn, is het zaak ze goed in de gaten te houden.

Zie ook:

 

Bron: Secondary Metric(s) - Meaning, Purpose and its Identification en Six Sigma Metrics

Laatst aangepast op zondag, 31 december 2017 07:52  

If Assholes Could Fly, This Place Would Be An Airport

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 108 gasten online
Artikelen

knowledge wisdom buy money something acquire doing taiichi ohno lean

Banner
Banner

er zijn fouten gemaakt maar niet door mij tavris aronson

Er zijn fouten gemaakt (maar niet door mij)
Waarom we dwaze overtuigingen, slechte beslissingen en kwetsend gedrag rechtvaardigen
Carol Tavris, Elliot Aronson

Bij Managementboek.nl of Bol.com

Lean boekentips

Banner