Rijnconsult hanteert de onderstaande vragenlijst - bestaande uit 40 vragen - om te beoordelen hoe lean een organisatie is.
Elke vraag wordt gescoord op een vijfpuntsschaal, met als mogelijke opties:
- Geen idee/weet ik niet
- Helemaal NIET waar
- Een beetje waar
- Bijna helemaal niet waar
- Helemaal waar
In een spinnenwebdiagram wordt de eindscore samengevat in 8 thema's:
-
Toegevoegde waarde en kwaliteit.
-
Standaardisatie en werkwijzen.
-
Processen en flow.
-
Stabiliteit van processen.
-
Problemen oplossen.
-
Dagelijks management.
-
Leren en ontwikkelen.
-
Formuleren en doorvertalen van doelstellingen
Lean-vragenlijst
- Wij weten wie onze klanten zijn en welke waarde wij toevoegen
- Afwijken van de standaard wordt niet geaccepteerd
- Processen worden geanalyseerd op en door de werkvloer
- Onze planningen zijn gericht op een gelijkmatige verdeling van de werklast/werkcapaciteit
- Problemen worden opgelost op en door de werkvloer
- Op ieder niveau in onze organisatie weten wij wat er aan de hand is (transparantie)
- Wij mogen fouten maken als we er maar van leren
- Onze doelstellingen zijn een afgeleide van de doelstellingen van de organisatie
- Iedereen weet dat alles wat hij doet waarde moet toevoegen voor onze klanten
- Wij gebruiken standaarden (procedures, werkwijzen) in onze organisatie
- Het vraagritme van de klant is de hartslag voor al onze processen
- Wij weten wanneer wij een afwijkende hoeveelheid werk hebben en sturen daarop
- Klachten zijn een trigger om problemen te signaleren
- Wij grijpen pas in als we begrijpen hoe het systeem functioneert en presteert
- Wij worden regelmatig opgeleid
- Individuele doelstellingen zijn onderdeel van een persoonlijk ontwikkelingsplan
- Wij voeren regelmatig klanttevredenheidsonderzoeken uit
- Onze medewerkers ontwikkelen gezamenlijk hun standaarden
- Omschakeltijden minimaliseren is een permanente uitdaging voor de organisatie
- Beschikbaarheid van apparatuur en/of ICT systemen is geen belemmering
- Oplossen van problemen is team-werk
- Wij kennen onze prestaties en verstoringen door gebruik te maken van visuele hulpmiddelen
- Wij leren van onze fouten door ze met elkaar te bespreken
- Voor iedereen is helder welke bijdrage hij/zij levert aan het (team) resultaat
- Wij betrekken onze leveranciers in ons kwaliteitsysteem
- Onze standaarden beschrijven de op dit moment beste werkwijze
- Onze processen kennen weinig verspilling
- Wij zijn gericht op het realiseren van constante kwaliteit van onze output
- Voordat wij oplossingen bedenken weten wij wat het echte probleem is
- Wij hebben voortgangsrapportages op acties/implementatie van verbeteringen
- Wij geven en ontvangen feedback van elkaar
- De organisatiedoelstellingen zijn doorvertaald tot op individueel niveau
- Onze klanten zijn zonder meer tevreden over de kwaliteit van onze producten en diensten
- Onze standaarden worden na iedere verbetering bijgewerkt
- Tussenvoorraden worden overal minimaal gehouden
- Onze medewerkers zijn competent om de processen goed uit te voeren
- Wij volgen de effecten van ingevoerde verbeteringen
- Wij evalueren dagelijks/wekelijks/maandelijks/jaarlijks
- Wij hebben een persoonlijk ontwikkelingsplan
- Onze doelstellingen zijn SMART (specifiek / meetbaar / acceptabel / realistisch / tijdgebonden)
Bron: Hoe lean is uw organisatie?, Rijnconsult