In het boek Kwaliteitsmanagement beschrijft Ron Emmerik de 5 x Waarom-methode:
Bij de 5 x Waarom-methode wordt steeds de waaromvraag gesteld, waardoor een dieper inzicht ontstaat in de werking van het proces. Door waaromvragen te stellen, wordt namelijk op een steeds dieper niveau nagedacht over wat in het proces allemaal een rol speelt, waarom activiteiten niet goed werken, waarom iets 'altijd' misgaat en wat de basismechanismen van het proces zijn. Dit biedt inzicht in de echte oorzaak van een probleem. Het stellen van waarom vragen geeft ook de mogelijkheid om als vanzelfsprekend beschouwde zaken weer bespreekbaar te maken. Pas de 5 x Waarom-methode toe bij verschillend medewerkers.
-
Formuleer op een begrijpelijke wijze het probleem door de vraag te stellen 'Waarom gebeurt dit?'
-
Stel de waaromvraag nogmaals op basis van het eerste antwoord.
-
Herhaal de waaromvraag daarna nog driemaal op basis van de gegeven antwoorden totdat de echte oorzaak boven water is gekomen.
De doelstellingen van de 5 x Waarom-methode is het analyseren van de problematiek en het leren van de gemaakte fouten.
Bron: Kwaliteitsmanagement, Ron Emmerik