Volgens André de Waal
beschrijft in zijn Lexicon Prestatiemanagement het begrip kritische succesfactor:
Prestatiemanagement is het proces waarin sturing van de organisatie plaatsvindt door het systematisch vaststellen van missie, strategie en doelstellingen van de organisatie, deze vervolgens te vertalen naar alle organisatieniveaus en meetbaar te maken door rapportage van kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren om uiteindelijk actie te kunnen ondernemen voor bijsturing van de organisatie.
(...)
Deelprocessen van prestatiemanagement zijn:
- Strategie-ontwikkeling: het formuleren van duidelijke strategische doelstellingen en actieplannen, die leiden tot een meetbare prestatieverbetering.
- Budgettering/normstelling: creëren van een duidelijk operationeel actieplan om de waardestuwers te verbeteren, middelen toe te wijzen en financiële doelen te stellen voor het komende jaar.
- Prestatiemeting: het meten, verwerken en distribueren van data en informatie op een zodanige manier dat de overige deelprocessen efficiënt kunnen verlopen.
- Prestatiebeoordeling: periodiek beoordelen van de daadwerkelijk geleverde prestaties ten opzichte van gestelde normen en prognoses, zodat tijdige en preventieve en correctieve actie kan worden ondernomen om de organisatie weer op het goede spoor te krijgen.
- Prestatiebeloning: het koppelen van strategische en operationele acties voor de verbetering van waardestuwers aan beloningsstructuren.