Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesbesturing
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procesbesturing
Definitie
...
Alias:
Procesbesturing
Geheel van processen en procesketens dat een bijdrage levert aan de besturing, afzonderlijk van het te besturen (ontworpen) proces t.b.v. het realiseren van de prestatie-eisen.
Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:39
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesdiagram
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procesdiagram
Definitie
Grafische weergave van een procesmodel.
Alias: Processchema
Procesdiagram
Grafische weergave van een procesmodel.
Basispatronen in de processtroom
In de volgorde van activiteiten in de processtroom kunnen we een aantal basispatronen onderkennen. Bij het ontwerpen van de processtroom kunnen we deze bewust hanteren in het opbouwen van de stroom van activiteiten. We onderscheiden de volgende basispatronen in processtromen:
- Sequentieel proces: activiteiten worden volgordelijk uitgevoerd.
- Parallel proces: activiteiten worden tegelijkertijd of in willekeurige volgorde uitgevoerd. Voor het voortbrengingsproces is de volgorde van de activiteiten niet dwingend voorgeschreven.
- Selectief proces: activiteiten worden naar keuze uitgevoerd, afhankelijk van de specifieke kenmerken van een geval.
- Iteratief proces: activiteiten worden herhaald uitgevoerd totdat voldaan is aan de condities die aan de dienst of het product worden gesteld.
Deze basispatronen kunnen afzonderlijk of tegelijk voorkomen binnen één processtroom.
Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg
Process Diagram Basics
A process is a set of activities that receives and transforms one or more inputs and generates one or more outputs. For the purposes of this discussion, we are using process, subprocess and activity almost as if they were synonyms.
In creating diagrams we commonly decompose a process into its subprocesses. Then we refer to those subprocesses as processes for further decomposition. And, informally, we speak of the processes making up any larger process as the activities of the larger process. In UML and BPMN a process or an activity is represented by a rectangular box with rounded corners. To simply our explanations, we'll refer to this as a "process rectangle" or an "activity rectangle" which is a little simpler than referring to a "rectangle with rounded corners."
Bron: Business Process Change: A Guide for Business Managers and BPM and Six Sigma Professionals, Paul Harmon
Processchema
Een detailprocesschema geeft op grafische wijze de logische en chronologische volgorde van een aantal handelingen/activiteiten, de daarbij betrokken functionarissen en de te hanteren documenten weer binnen een proces. Het laagste niveau uit het HPS wordt uitgewerkt in het processchema. Veel gebruikte structuur hiervoor is de 5-kolommen structuur (herkomst, input, taak, output en bestemming (uitgebreide IPO). Ook wel "stroomschema" genoemd.
Bron: De AO en procesmanagement - Theorie en voorbeelden van de AO en procesmanagement, AO-online
Business Process Diagram is a very good tool to model the workflow for your company or department because it gives a clear picture about who is responsible for a particular task as well as the flow of the process. However, the Business Process Diagram does not tell us how a particular task should be performed.
Bron: https://www.visual-paradigm.com/guide/bpmn/bpmn-activity-types-explained/
Proces schema
Een detailprocesschema geeft op grafische wijze de logische en chronologische volgorde van een aantal handelingen/activiteiten, de daarbij betrokken functionarissen en de te hanteren documenten weer binnen een proces. Het laagste niveau uit het HPS wordt uitgewerkt in het processchema. Veel gebruikte structuur hiervoor is de 5-kolommen structuur (herkomst, input, taak, output en bestemming (uitgebreide IPO). Ook wel "stroomschema" genoemd.
Laatst aangepast op maandag, 28 september 2020 19:22
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Proceseisen
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Proceseisen
Definitie
...
Alias:
Proceseisen
Eisen die we stellen aan een ingericht proces. We onderscheiden daarin prestatie-eisen en inrichtingseisen.
- Prestatie-eisen zijn die je stelt aan door een proces(keten) voort te brengen (verzameling) diensten of producten
- Inrichtingseisen zijn eisen die gesteld worden aan een ingericht proces die geen betrekking hebben op de (externe) prestatie van een proces maar op andere inrichtingsfactoren.
Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:39
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesinrichting
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procesinrichting
Definitie
...
Alias:
Procesinrichting
Het samenhangend geheel van mensen, middelen en afspraken die onderdeel uitmaken van een proces.
Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:39
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesketen
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procesketen
Definitie
...
Alias:
Procesketen
Een of meer processen die het uiteindelijke product voor een klant realiseren. Synoniemen zijn 'van klant tot klant proces' en 'werkstroom'.
Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg
Ketenproces
Een ketenproces is een geordende reeks bedrijfsprocessen die services aan elkaar leveren die in combinatie een dienst zijn voor de klant.
Bron: https://novius.nl/wp-content/uploads/2018/03/Novius-stijlgids-bedrijfsontwerp-2018-v2.0-1.pdf
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:38
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Prestatie-indicator
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Prestatie-indicator
Definitie
...
Alias:
Prestatie-indicator
Meetsysteem met een maatstaf (gehanteerde meetlat) en een meetmethode (uitgewerkte procedure voor het verzamelen van de betreffende gegevens) om stuurinformatie te verkrijgen. De norm bij een prestatie-indicator geeft aan welke meetwaarden van de indicator aanvaardbaar of gewenst zijn. Een proces(keten) die producten en diensten levert ten behoeve van de (eind)klanten van een organisatie.
Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:38
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Coachingskata
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Coachingskata
Definitie
...
Alias:
Coachingskata
Patroon voor het trainen van de verbeterkata.
Zie ook: Belangrijke LSS-begrippen - Verbeterkata
Bron: Kata overview Webinar - Mike Rother
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:38
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Verbeterkata
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Verbeterkata
Definitie
...
Alias:
Verbeterkata
Praktische 4-stappenplan om wetenschappelijk te denken en te handelen gericht op het bereiken van uitdagende doelen.
Zie ook: Belangrijke LSS-begrippen - Coachingskata
Bron: Kata overview Webinar - Mike Rother (pdf)
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:38
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Continuous Process Improvement (CPI)
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Continuous Process Improvement (CPI)
Definitie
...
Alias:
Zie ook:
Continuous Process Improvement (CPI)
Het continu verbeteren van processen, niet als een eenmalige verbeterslag, maar het continu zoeken naar mogelijkheden om de procesprestaties te verbeteren.
Bron: Het BPM boek - theorie en praktijk van procesgericht organiseren, Aty Boers & Nico de Graaf
Continuous Process Improvement (CPI)
A comprehensive philosophy of operations that is built around the concept that there are always ways in which a process can be improved to better meet the needs of the customer and that an organization should constantly strive to make those improvements.
Bron: https://www.dau.edu/cop/se/DAU%20Sponsored%20Documents/DoD%20Continuous%20Process%20Improvement%20CPI%20Guidebook%20May%202006.pdf
As the word “continuous” implies, CPI and BPI are not one-time actions. Once you succeed with a process improvement initiative, you need to periodically look back to see whether there are any changes or improvement that need to be made. This cycle of process improvement repeats continuously as long as the process lifecycle stays active. In this way, an environment of continual business process improvement is born into the organization, but is structured in a very easy-to-use software platform.
Bron: https://solutionsreview.com/business-process-management/what-is-continuous-process-improvement-why-is-it-important/
Continuous Process Improvement (CPI)
Accepting incremental gains as astep in the right decision to-ward Total Quality. It recognizes that substantial gainscan be achieved by the accumulation of many seemingly minor improvement whosesynergies yield tremendous gains over the long run. Continuous processimprovement reinforces a basic tenant of TQM- long-term focus.
Bron: https://pdfs.semanticscholar.org/f1b3/f9fec8d2dbe8f03d47951ecdebf962f5d117.pdf
Continuous Process Improvement: an ongoing effort to incrementally improve how products and services are provided and internal operations are conducted.
Bron: https://www.gao.gov/special.pubs/bprag/bprgloss.htm#sectC
CPI (Continuous Process Improvement)
A methodology for improving production, driven by formal metrics and measurement programs, including methodology upgrades.
Bron: https://www.gartner.com/en/information-technology/glossary/cpi-continuous-process-improvement
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:37
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesflow
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procesflow
Definitie
...
Alias:
Procesflow
Wijze van afhandeling van een type geval (case), die start vanuit een bepaalde trigger en die over meer processtappen en vaak over meer werkprocessen heen loopt. Een procesflow beschrijft de logische wijze waarop processtappen worden doorlopen en wat het resultaat van iedere processtap is voor het desbetreffende casetype.
Bron: Het BPM boek - theorie en praktijk van procesgericht organiseren, Aty Boers & Nico de Graaf
Een individuele casus of opdracht noemen we ook wel een instantie van de betreffende procesketen.
Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg
Laatst aangepast op zaterdag, 26 september 2020 19:27
|