In de promotiefolder voor online training Active Lean van John Maes en Vincent Wiegel staan een aantal kernachtige omschrijvingen van Lean:
Steeds meer organisaties omarmen Lean, omdat het een methode is die organisaties op een eenvoudige manier beter maakt. Het bijzondere is dat iedereen er beter van wordt: klanten, medewerkers en ook de organisatie zelf. Wie volgens de Lean-principes werkt, maakt van verbeteren van processen, producten en resultaten een continu proces. Het wordt een positieve uitdaging om de zaken steeds beter te organiseren en uit te voeren.
(...)
Bij Lean staat de klant centraal. De methode helpt medewerkers hun werk beter te doen waardoor klanten betere diensten en producten krijgen én medewerkers meer plezier in hun werk hebben. En als klanten en medewerkers tevreden zijn, profiteert de organisatie ook. Door te werken met Lean verlopen processen efficiënter, tegen lagere kosten en met hogere opbrengsten. Het doel van Lean is overigens nooit om alleen maar kosten te besparen, maar het is vaak wel een belangrijk positief bijeffect.
(...)
De 5 principes van Lean zijn:
-
Het draait om de klant: stel de klant centraal en doe wat hij of zij waardevol vindt.
-
Doe alleen wat waarde toevoegt identificeer die [activiteiten] die niks toevoegen of zelfs voor verspilling zorgen en schrap die.
-
Zorg voor flow in de waardeketen: alles moet zoveel mogelijk stromen, zonder voorraadvorming en wachttijden.
-
Doe wat de klant vraagt en precies op tijd: de klant is de aanjager van de productie van diensten of producten.
-
Streef voortdurend naar perfectie: de wereld veradnert voortdurend, dus het kan en moet steeds anders en beter.
Bron: Active Lean, Lean Yellow Belt online training-promotiefolder