• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma Het visgraatdiagram volgens Webers, Van Engelen & Luijben
Het visgraatdiagram volgens Webers, Van Engelen & Luijben

visgraatdiagram ishikawa weber engelen luijben

weber ishikawadiagram lean visgraatdiagram

Ishikawadiagram

Definitie

Het Ishikawadiagram - of de visgraatanalyse - dankt zijn naam aan de Japanse dr. Kaoru Ishikawa. In de literatuur wordt het diagram vaak afgebeeld in de vorm van een vis, waarbij de metafoor is dat de 'vis' (oftewel: het proces) wordt ontleed tot op de graat. Je gebruikt het Ishikawadiagram om tot (een aantal) mogelijke grondoorzaken van een probleem te komen.

Resultaat

Het Ishikawadiagram ondersteunt je bij het identificeren van fouten waardoor er procesvariatie ontstaat. Het brengt orde in potentiële invloedsfactoren. het resultaat is een overzicht met daarin een aantal categorieën die meestal worden getypeerd als de 5M's: mens, machine, middelen, methode, materiaal. Inmiddels zijn er meer M's (zoals: meetprocedure, management en mileu) en worden er op andere (niet op productie gerichte) plekken ook P's (plaats, procedure, personen, policies) en S'en (surrounding, supplier, system, skills) toegepast.

Aanpak

(1) Maak de omschrijving van het probleem zo specifiek mogelijk en schrijf het probleem vervolgens boven het 'skelet' van de vis.

(2) Bepaal wat de belangrijkste onderliggende oorzaakcategorieën van het probleem zijn en zet het diagram op een flip-over.

(3) Laat alle deelnemers individueel brainstormen over de mogelijke grondoorzaken en laat iedereen deze voor zichzelf opschrijven. Vervolgens zijn er een aantal mogelijkheden:

  • Laat alle deelnemers de verschillende oorzaken op gele post-its schrijven en laat ze die bij verschillende categorieën plakken
  • Maak een ronde langs alle deelnemers en laat elke deelnemer zijn mogelijke oorzaken noemen. Daardoor worden vaak weer nieuwe ideeën gegenereerd. Schrijf ze bij de verschillende categorieën.
  • Werk categorie voor categorie af in plaats van per deelnemer en maak op die manier alle potentiële grondoorzaken per categorie compleet.
(4) Bekijk, evalueer en beoordeel de oorzaken nader met elkaar als groep.
Uitbreiding
(5) Maak een top 5 of top 10 van de belangrijkste oorzaken en geef duidelijk aan waarom die het belangrijkst zijn.
(6) Als het noodzakelijk is om het probleem nog een niveau dieper te ontleden, is het raadzaam dit voor de belangrijkste onderdelen te doen. Zolang er antwoorden gegeven kunnen worden op de 5 x waarom-vragen, kun je doorgaan met dieper graven naar grondoorzaken.
(7) Laat de procesbegeleider een samenvatting maken en de benodigde vervolgstappen in kaart brengen.
Valkuilen
De grootste valkuil bij het vinden van oorzaken is het (alvast) zoeken naar mogelijke oplossingen. Daar is het Ishikawadiagram niet voor bedoeld.
Tip
Selecteer de belangrijkste oorzaken om verder uit te werken. Hiervoor kun je diverse analyse- en ordeningstechnieken gebruiken: de prioriteitenmatrix of de Pareto-analyse. Vaak is er meer dan één grondoorzaak te benoemen. Stel prioriteiten op basis van een inschatting van impact- en implementatiesnelheid.

Zie ook:

Bron: Het groot verbeterboek - meer dan 120 tools en concepten voor procesverbeteraars en verandermanagers, Neil Webers, Lucas van Engelen & Thom Luijben

 

 

 

Tags:
Laatst aangepast op maandag, 03 december 2018 07:25  

New insights fail to get put into practice because they conflict with deeply held internal images of how the world works ... images that limit us to familiar ways of thinking and acting. That is why the discipline of managing mental models -- surfacing, testing, and improving our internal pictures of how the world works -- promises to be a major breakthrough for learning organizations.

Peter Senge


Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 90 gasten online
Artikelen

without standards improvement taiichi ohno

Banner
Banner

Het informatieparadijs, guus pijpers

Het informatieparadijs
Slimmer werken met minder informatie
Guus Pijpers

Bij Managementboek.nl

 

 

 

Lean boekentips

Banner