• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma Lean Six Sigma volgens Jay Arthur
Lean Six Sigma volgens Jay Arthur

lean scrabble

Jay Arthur geeft in zijn boek Lean Six Sigma Demystified een frisse kijk op Lean Six Sigma en stelt dat het toepasbaar is op elk bedrijfsproces om alle organisaties lijden aan de drie 'winstdemonen' (profit demons): vertraging, defecten en variatie.

jay arthur lean demystified six sigma
Every business, regardless of size, suffers from three profit-eating problems that can be solved with Six Sigma methods and tools: delay, defects, and deviation.

Volgens Arther volstaat een handje vol instrumenten zoals regelkaarten, pareto- en visgraatdiagrammen om 90% van de meest voorkomende problemen met defecten op te lossen. Als er veel variatie is, kan het nodig zijn om aan de slag te gaan met een of meer histogrammen, maar dat zo voldoende moeten zijn.

Hij stelt dan ook dat het raadzaam is om eerst deze instrumenten te beheersen:

Master these tools first. Then add the long tail of tools as needed. (Admit it; that's how your home toolkit grew: from a hammer, a screwdriver, and a pair of pliers into a toolbox of gadgets.)

Op een andere plek in het boek spreek Arthur over vertraging, defecten en variatie als de 'lekken' waaruit geld de organisatie uitstroomt.

Vertraging tussen de verschillende processtappen kosten tijd en geld waardoor je minder productief en winstgevend bent.

Door defecten te moeten verhelpen die eigenlijk niet eens gemaakt hadden moeten worden, verlies je ook tijd en geld die je beter had kunnen besteden aan zaken waar de klant wél blij van werd.

Bij variatie gaat het erom je te richten op de doelwaarden en niet op de bandbreedte die je hebt vastgesteld (specification limits). Kleine afwijkingen van de doelwaarde van de klant kosten ook tijd en geld.

jay arthur lean demystified six sigma
Even a small reduction in delay, defects, and deviation in your mission-critical processes can give you a sustainable competitive advantage. Customers aren't stupid. They can tell a finely tuned supplier from a clumsy one.

Arthur geeft hierbij als belangrijke tip om vooral het proces in de gaten te houden en niet zo zeer de mensen.

Bij een procesoriëntatie is een organisatie erop gericht om het goede proces te ontwikkelen en te volgen, waarbij een goed proces garanties biedt op superieure resultaten.

Arthur wijst ook op het belang van visueel management waarbij het onzichtbare zichtbaar wordt gemaakt. Stroomschema's, regelkaarten, histogrammen en pareto-diagrammen zijn hierbij krachtige hulpmiddelen.

Binnen Six Sigma is DMAIC dé manier om problemen op te lossen en (grote) verbeteringen te realiseren. Arthur stelt een alternatief voor: FISH: 'Focus', 'Improve', 'Sustain' en 'Honor'. 'Focus' staat voor de eerste twee stappen van DMAIC: Define en Measure.

jay arthur lean demystified six sigma
If you don't laser focus your improvement efforts using real data about defects or deviation, you aren't doing Six Sigma; you're doing some version of gut-feel, trial-and-error, knee-jerk problem solving. Or you're trying to retrofit your old way of doing things to look like you're doing Six Sigma. Far too many people start with their pet solution to a problem and try to work their way back to the data that will prove their solution. Too few people start from the data and see where it leads.

Bron: Lean Six Sigma Demystified, Jay Arthur

Tags:
Laatst aangepast op zondag, 04 november 2018 08:25  

Wat volgt staat altijd in verband met wat eraan voorafgaat.

Marcus Aurelius

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 512 gasten online
Artikelen

success eric ries solve customer problem

Banner
Banner

understandin by design

Understanding by Design
Grant Wiggins & Jay Mctighe

Bij Bol.com




Lean boekentips

Banner