Belangrijke onderwijskundige begrippen - Competentieleren
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
Competentieleren
Definitie
Verwerven van kennis, vaardigheden en attitudes gericht op het bijbrengen van bekwaamheden die aansluiten bij de beroepspraktijk.
Competentieleren
Het verwerven van kennis, vaardigheden en attitudes dat is gericht op het bijbrengen van de bekwaamheden die aansluiten bij de beroepspraktijk.
Bron: Van leertheorie naar onderwijspraktijk, Tjipke van der Veen & Jos van der Wal
Laatst aangepast op maandag, 04 mei 2020 11:18
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Psychomotorisch leren
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
Psychomotorisch leren
Definitie
...
Psychomotorisch leren
Een belangrijk kenmerk van veel vormen van psychomotorisch leren is het verwerven van automatisme. Dat wil zeggen dat voor het uitvoeren van de handelingen (fysieke vaardigheden) door veelvuldig te oefenen na verloop van tijd niet meer hoeft te worden nagedacht. De handeling verloopt dan zonder cognitieve controle en is een automatisme of routine geworden. Het automatiseringsproces van psychomotorische vaardigheden kent dus een verloop van een cognitief gecontroleerde uitvoering naar een autonome uitvoering.
Bron: Van leertheorie naar onderwijspraktijk, Tjipke van der Veen & Jos van der Wal
Psychomotorisch leren
Het verwerven van een automatisme op het gebied van de beweeglijkheid van het lichaam.
Bron: https://www.ensie.nl/van-leertheorie-naar-onderwijspraktijk/psychomotorisch-leren
Psychomotorisch leren
Het verwerven van een automatisme. dat wil zeggen dat voor het uitvoeren van de fysieke vaardigheden door veelvuldig te oefenen na verloop van tijd niet meer hoeft te worden nagedacht. de handeling is dan een automatisme (routine) geworden. (koppeling gebruiken tijdens autorijden)
Bron: https://flashcards.studysmartwithchris.com/nl/p/psychomotorisch-leren/
Laatst aangepast op donderdag, 07 mei 2020 21:15
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Affectief leren
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
Sociaalaffectief leren
Definitie
...
Sociaalaffectief leren
Sociaalaffectief leren heeft betrekking op het ontwikkelen van het gevoelsleven, houdingen of attituden en sociale vaardigheden. Indien de inhouden van dit type leerprocessen op de persoon zelf betrokken zijn, spreekt Romiszowski over reactieve vaardigheden. Hebben ze daarentegen op de relatie met de ander betrekking, dan noemt hij ze interactieve vaardigheden.
Het mag duidelijk zijn dat sociaalaffectief leren een belangrijke rol speelt in de persoonlijkheidsontwikkeling. Het begrip attitude of houding definiëren we als een verworven of aangeleerde innerlijke gesteldheid die de keuzen inzake iemands gedrag beïnvloedt.
Bron: Van leertheorie naar onderwijspraktijk, Tjipke van der Veen & Jos van der Wal
Affectieve leerdoelen
Affectieve leerdoelen betreffen doelen voor de lerende die te maken hebben met gevoelens, houding en interesses (affectie). Ze beschrijven hoe een leerling emotioneel dient te reageren en zijn vermogen tot empathie. Er wordt gevraagd om bewustwording en een ontwikkeling in houding en gevoelens. In deze serie boeken over onderwijsprofessionals hanteren we de ordening die een onderwijsarchitect hanteert: aandacht, interesse, waardering, empathie en houding. Deze ordening sluit aan bij die van Bloom. Houdingsdoelen worden ook wel attitudedoelen genoemd. De vaardigheden die bij affectieve leerdoelen horen noemt men reactieve vaardigheden omdat affectie op de lerende zelf van toepassing is. Wanneer het betrekking heeft op de ander spreekt men over interactieve vaardigheden en die horen bij sociale leerdoelen. Sociale en affectief leerdoelen beschrijven de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Bron: https://nl.wikibooks.org/wiki/Onderwijsprofessional#Begrip
Affectieve leeractiviteiten
Attribueren: toeschrijven van resultaten die in een leerproces worden geboekt aan oorzakelijke factoren: stabiele versus variabele, controleerbare versus oncontroleerbare, globale versus specifieke en interne versus externe.
Motiveren: opbouwen en onderhouden van de wil om te Ieren. Concentreren: richten van de aandacht op taakrelevante aspecten en omgaan met handelings-afleidende, taak-irrelevante gedachten en emoties.
Zichzelf beoordelen: afleiden van oordelen over zichzelf als lerende.
Inspannen: verrichten van denkactiviteiten die mentale energie vereisen.
Emoties opwekken: genereren, in stand houden en herstellen van positieve gevoelens als welzijn, zelfvertrouwen, betrokkenheid en toegewijdheid, en omgaan met negatieve gevoelens als angst, onrust, woede, stress, onzekerheid. twijfel, frustratie en hulpeloosheid.
Verwachten: opbouwen van verwachtingen over het verloop en de resultaten van een leerproces
Bron: Onderwijskunde - een kennisbasis voor professionals, Nico Verloop & Joost Lowyck (red.)
Laatst aangepast op maandag, 20 juli 2020 09:13
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Leerobject
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
Leerobject
Definitie
Entiteit, al dan niet digitaal, die gebruikt wordt voor het ondersteunen van een leerproces.
Alias:
- Leermateriaal
- Learning asset
- Information object
- Knowledge object
- Learning resource
- Unit of learning
Leerobject
Een leerobject is een logische ordening van herbruikbare bouwstenen uit het onderwijs. De bouwstenen kunnen bijvoorbeeld bestaan uit teksten, geluiden of (bewegende) beelden. Een leerobject is een voorwerp dat een hulpmiddel is bij het leren; het is geen vorm of methode.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Leerobject
Wat is een leerobject?
In de ruimste zin, zijn leerobjecten een reeks hulpmiddelen of materialen die worden gecreëerd om een bepaalde onderwijs- of leercontext te ondersteunen en die je daarna kan hergebruiken.
Een 'leerobject' kan een boek of een folder zijn, een spel of flashcards, een podcast of een video.
Leerobjecten zijn ... discrete, op zichzelf bestaande materialen, opgebouwd rond bepaalde doelstellingen, die gebruikt worden om grotere leerobjecten op te bouwen, zoals lessen, modules of volledige cursussen. Deze laatste komen op hun beurt tegemoet aan de doelstellingen van een leerplan.
Leerobjecten kunnen verschillen qua grootte, inhoud en toepassing. Ze zijn ontworpen om op zichzelf te functioneren, om hergebruik te ondersteunen en tegemoet te komen aan de behoeften van leerders.
Waarom 'leerobjecten'?
De term 'leerobject' komt voort uit object-georiënteerd programmeren, waarbij stukken computercode hergebruikt worden in verschillende softwaretoepassingen. Dit concept werd getransponeerd naar de context van leersituaties.
Bij het programmeren van computers, betekent 'object-georiënteerd' dat je componenten ('objecten' genaamd) ontwerpt die in meerdere contexten opnieuw kunnen worden gebruikt.
Dit is ook het fundamentele idee achter 'leerobjecten'. Educatieve ontwerpers creëren kleine componenten, die opnieuw worden gebruikt in verschillende leercontexten.
(...)
Learning object In de breedste zin zijn leerobjecten een set van bronnen of materialen gecreëerd om het lesgeven en leren te ondersteunen. In smallere zin bedoelen we wanneer we praten over leerobjecten meestal digitale leerobjecten.
Bron: TACCLE Teachers' Aids on Creating Content for Learning Environments - Het E-learning handboek voor leerkrachten
Learning objects are defined as any entity, digital or non-digital, which can be used, re-used or referenced during technology supported learning.
Bron: E-Learning and Business Plans: National and International Case Studies, Elaina Norlin, Tiffini Travis
Een leerobject is - volgens de NEN Normcommissie Leertechnologieën - een entiteit, al dan niet digitaal, die kan worden gebruikt voor leer-, onderwijs- of trainingsdoeleinden.
(...)
Om met leerobjecten te kunnen werken is de schaal van groot belang. Hoe kleiner het leerobject - men spreekt dan van een grote granulariteit - hoe meer het in andere cursussen kan worden hergebruikt.
Bron: Digitaal leren, Ivan d' Haese
Laatst aangepast op zaterdag, 30 januari 2021 11:12
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Didactisch model (Martin Valcke)
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
Didactisch model (Martin Valcke)
Definitie
Model waarin Martin Valcke didactisch handelen ontleed in vijf interacterende componenten, waarvan de invulling zal afhangen van de visie op leren en instructie:
1. Leerdoel 2. Leerstof 3. Didactische werkvormen ('Instructieactiviteit') 4. Media 5. Toetsing
Alias: Model van didactisch handelen, Instructieactiviteit
Zie ook: Model van didactisch handelen volgens Martin Valcke
Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke
Laatst aangepast op maandag, 01 februari 2021 19:18
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Leerstof
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
Leerstof
Definitie
Datgene wat je moet leren; de verzameling van alle leermaterialen die een lerende dient te bestuderen.
Alias: Lesstof, Lesmateriaal
Zie ook: Model van didactisch handelen volgens Martin Valcke
Leerstof
De stof waarvan men leert.
Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke
Leerstof of lesstof is in het onderwijs een afgebakende hoeveelheid kennis die men moet opdoen, oftewel datgene dat binnen onderwijs geleerd wordt of dient te worden.
De onderwijsmaterialen (waaronder lesmaterialen, opgaven, instructies, studieteksten en onderwijsfilms) die voor de leerder dienen om zich de leerstof eigen te maken, zijn ondergeschikt aan de leerstof, ze zijn daarvan de drager.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Leerstof
Leerstof
Het inhoudsaspect van de leerdoelen
Bron: Lesgeven en zelfstandig leren, Tjipke van der Veen & Titus Geerligs
Leerstof
Leerstof is de verzameling van alle materialen die een lerende dient te bestuderen.
Leerstof geeft dus in het onderwijs aan wat er gestudeerd moet worden. Als de gebruikte onderwijsmethode en de leerdoelen ook worden beschreven dan geeft de leerstof eveneens aan hoe men dien te leren en waar dat naar moet leiden. Leerstof omvat leermaterialen als lesmaterialen, opgaven, instructies, studieteksten en onderwijsfilms. Onderwijs dat uitgaat van de leerstof en niet van de lerende wordt leerstof-gecentreerd onderwijs genoemd.
Bron: https://nl.wikibooks.org/wiki/Onderwijsprofessional/Begrip/Leerstof
Laatst aangepast op maandag, 04 mei 2020 19:37
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Media
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
Media
Definitie
...
Alias:
Zie ook: Model van didactisch handelen volgens Martin Valcke
Media
'Media' verwijst naar de 'gematerialiseerde' vorm van leerstof en/of tools/middelen die men gebruikt bij een didactische werkvorm: boeken, projectoren, computer, bord, fiches, zelfstudiepakket, website, e-learningomgeving, etc.).
Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke
Laatst aangepast op maandag, 04 mei 2020 11:27
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Toetsvorm
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
Toetsvorm
Definitie
...
Alias:
Zie ook: Model van didactisch handelen volgens Martin Valcke
Toetsing
Manier (inhoud, materiaal, activiteiten en organisatie) waarop men het bereiken van een of meer vooropgestelde leerdoelen controleert.
Toetsvormen
- Voorkennistest
- Voortgangstest
- Eindtest
Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke
Laatst aangepast op maandag, 04 mei 2020 11:28
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Regulatief leren
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
Regulatief leren
Definitie
...
Regulatieve leerartiviteiten
Oriënteren: voorbereiden van een leerproces.
Plannen: ontwerpen van een leerproces en vaststellen van een handelingsplan op basis van de informatie die de oriëntering oplevert.
Proces bewaken: tijdens het werken aan de taak in de gaten houden of het leerproces volgens plan verloopt, zoals de leerling zich dat had voorgesteld.
Toetsen: controleren of men de leerstof voldoende begrijpt kan onthouden, kan toepassen, of men voldoende inzicht en overzicht heeft; controleren of de gerealiseerde leerresultaten overeenkomen met de geplande leerdoelen.
Bijsturen: veranderingen aanbrengen in de oorspronkelijke planning op basis van de resultaten van bewakende, toetsende en diagnostische activiteiten; beslissen tot alternatieve leeractiviteiten, leerdoelen en/of leerinhouden gedurende het leren.
Evalueren: beoordelen in hoeverre de leerresultaten die zijn bereikt overeenstemmen met de geplande leerdoelen en in hoeverre het leerproces is verlopen zoals dat aanvankelijk was voorgesteld.
Reflecteren: overdenken wat er tijdens het leren allemaal is gebeurd en nadenken over leren, leeractiviteiten, leerervaringen, en de taakverdeling bij het leren tussen leerling, docent en medeleerlingen in het algemeen.
Bron: Onderwijskunde - een kennisbasis voor professionals, Nico Verloop & Joost Lowyck (red.)
Laatst aangepast op maandag, 20 juli 2020 09:15
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Learning experience platform
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
Learning Experience Platform (LXP)
Definitie
.....
Alias:
Leerervaring
Zie ook:
De rol van het Learning Experience Platform (LXP)
De Learning Experience Platform is het platform waar alle Learning Experiences, gegroepeerd in Focus Areas, te bereiken zijn voor de lerende. Met hulp van dit Learning Experience Platform kunnen L&D’ers beter zien wat in hun organisatie wel en niet werkt. Dankzij Learning Analytics , big data en Learning record stores, kunnen L&D’ers sneller ingrijpen in Learning Journeys en Experiences, kunnen ze ze wijzigen en/of aanvullen om het leren voor alle lerenden verder te optimaliseren.
Bron: Learning & Development: een nieuwe definitie?
Wat is een LXP?
Een Learning Experience platform (LXP) is een gepersonaliseerde, social, online leerervaring voor medewerkers. Het is een open ecosysteem waarin de student centraal staat.
Waar in een traditionele LMS vooral de beheerder (en dus vaak de organisatie) centraal staat, is dit bij een LXP de student (of medewerker). Medewerkers hebben dus de mogelijkheid om niet alleen kennis op te doen die een organisatie aanbiedt, maar kan ook actief op zoek naar externe kennis.
Dit betekent niet dat je niks meer aan een traditioneel LMS hebt, maar dat deze niet meer centraal staat. Het LMS is bij een LXP een onderdeel van het grotere geheel geworden. Specifieke kenmerken van een LXP
Hoewel er nog niet extreem veel LXP’s in de markt zijn, hebben de meeste LXP’s veel overeenkomsten. Specifieke kenmerken zijn bijvoorbeeld:
- Gamification
- Content Market Place
- Kennisgebieden / channels
- Curations
- Meer focus op de student
- Focus op skills ipv op rollen
Bron: https://mycademy.com/site/learning-experience-platform-lxp/
What is a Learning Experience Platform?
The Learning Experience Platform (LXP) is a consumer-grade learning software designed to create more personalized learning experiences and help users discover new learning opportunities. By combining learning contents from different sources, recommending and delivering them with the support of Artificial Intelligence, across the digital touch points, e.g. desktop application, mobile learning app and others.
Bron: https://www.valamis.com/hub/learning-experience-platform#what-is-lxp
Learning experience platform definition
A learning experience platform (or LXP) is a user-friendly online platform that organizations use to facilitate on-the-job learning. Unlike more traditional learning management systems (or LMSes), LXPs focus not only on managing corporate learning programs from the perspective of the business but also on improving the learners’ experience.
While there’s a lot of feature variation within the category, LXPs can be roughly divided into three groups: 1) those that concentrate on personalized content delivery with AI-based recommendation engines, 2) those that focus on facilitating social learning and collaboration, and 3) hybrid platforms that combine content delivery capabilities with social features.
Most learning experience platforms belong in the first category. They’re much like “Netflix for learning” in that they offer personalized material recommendations based on the users’ role, interests, past behavior, and other relevant variables.
Bron: https://www.howspace.com/resources/what-is-a-learning-experience-platform
What is a learning experience platform?
An LXP is a learning experience platform designed to provide learning opportunities that go beyond the traditional learning management system (LMS). It offers learning that is personalised, social and in-workflow. An LXP should have a core set of capabilities and integrated technologies that gives the learner an exceptional user experience UX). Key features include adaptive learning paths, easy access to content, and recommendations driven by artificial intelligence (AI).
It should also accommodate any form of content, including articles, podcasts, blogs, microlearning, videos, and courses. The platform should provide a social space where learners can connect, collaborate, share content and network with each other and experts. An LXP can be used in conjunction with an existing LMS that’s used to manage more formal learning content.
In short, an LXP should break the boundaries that define the LMS. It should provide learners with an experience that looks and feels just like the modern web.
Bron: https://www.logicearth.com/learning-experience-platform-lxp/
Barrier-free access to learning – the LXP
The LXP is what the learning management system (LMS) should have been. According to the industry analyst Josh Bersin, the LXP represents the new world of corporate learning. Think about how Netflix disrupted movie distribution and impacted viewing habits, and you’ll understand the potential. Combining a learning platform with easy to consume, engaging and high impact digital content, the LXP has no barriers to access.
Bron: https://blog.logicearth.com/the-surprising-leap-from-lms-to-learning-experience-platform
Laatst aangepast op zaterdag, 17 oktober 2020 07:56
|