Asynchrone leeractiviteit
Definitie
Leeractiviteit waarbij docent en student(en) informatie en mediaclips uitwisselen in de online leeromgeving.
Zie ook: Synchrone leeractiviteit
Alias: ...
Bij (online) onderwijs kan in de uitvoering gekozen worden voor synchroon of asynchroon georganiseerde leeractiviteiten. Bij synchrone leeractiviteiten staan docent en studenten fysiek of online via beeld en/of audioverbinding direct met elkaar in contact. Bij asynchrone leeractiviteiten wisselen docent en studenten documenten, informatie en mediaclips uit in de online leeromgeving. Bij individuele zelfstudie kan de student zelf bepalen hoe, waar en op welk moment hij/zij studeert. Individuele zelfstudie bestaat daarom in hoofdzaak uit asynchrone leeractiviteiten. Interactie via experts kan zowel asynchroon als synchroon worden uitgevoerd. Dat geldt ook voor samenwerkend leren: studenten overleggen synchroon, werken daarnaast zelfstandig aan deeltaken en geven elkaar feedback in de vorm van asynchroon georganiseerde peerreview.
Bij het maken van een keuze tussen synchrone en asynchrone activiteiten is het handig eerst de synchrone, en pas dan de asynchrone activiteiten te bepalen. Synchrone activiteiten hebben namelijk een bijzondere functie in het leerproces; zij bieden studenten de gelegenheid vragen te stellen en jou als docent om daarop direct te reageren en eventueel extra toelichting, voorbeelden en/of oefenopdrachten te geven. Daarbij zijn synchrone activiteiten van onschatbare waarde voor de groepsdynamiek en voor de persoonlijke motivatie van de student (en docent). Het keuzediagram (online) leerpraktijken brengt de bovengenoemde variabelen op overzichtelijke wijze bij elkaar en biedt zo een leidraad om de vorm, volgorde, timing en samenhang van alle leeractiviteiten te bepalen.
Bron: Keuzediagram (online) leerpraktijken, Jos Fransen
Wat is asynchroon leren?
Asynchroon leren is leren dat niet per se gebeurt op een moment dat zowel de instructeur als de studenten aanwezig zijn. Er is geen real-time interactie; het materiaal wordt gemaakt en ter beschikking gesteld voor gebruik op een later moment.
Asynchroon leren verwijst naar het tegenovergestelde van synchroon leren, waarbij mensen tegelijkertijd leren. De instructeur, de student en andere deelnemers bevinden zich niet tegelijkertijd in dezelfde omgeving. Er is geen directe interactie met andere mensen.
Een voorbeeld van deze methode in bedrijfstrainingen in het creëren van online materiaal met vooraf opgenomen video's of het publiceren van on-demand online examens.
De voordelen van asynchroon leren:
- Deelnemers leren in hun eigen tijd en schema
- Minder werk voor trainers en HR-managers
- Geautomatiseerde taken reduceren repetitief werk zoals het geven van online les en het beoordelen van examens
- Medewerkers en klanten spenderen minder tijd in een klaslokaal of amfitheater tijdens werkuren [2]