[0-9] - [A] - [B] - [C] - [D] - [E] - [F] - [G] - [H] - [I] - [J] - [K] - [L] - [M] - [N] - [O] - [P] - [Q] - [R] - [S] - [S] - [T] - [U] - [V] - [W] - [X] - [Y] - [Z]
- Actief ophalen informatie (zie: Retrieval Practice)
- Activerend onderwijs
- Activeren voorkennis
- Adaptief leren
- Advance organizer
- Affectief leren
- Afstandsleren
- Afwisselend leren (interleaving)
- Algemene denkregels
- Algoritme
- Articulate 360
- Asynchrone leeractiviteit
- Attitude
- Auteurstool
- Automatiseren
- Casus
- Coaching
- Conditionele kennis
- Cognitief leren
- Cognitivisme
- Cognitieve Load Theory
- Cognitieve theorie van multimediaal leren (CTML) van Richard E. Mayer
- Competentie
- Competentieleren
- Conceptkaart
- Conceptuele kennis
- Connectivisme
- Constructivisme
- Constructionisme
- Content dripping
- Coöperatief leren
- Criterium
- CTML-principes van Richard E. Mayer
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-02: Signaleringsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-03: Overtolligheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-04: Ruimtelijk nabijheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-05: Tijdelijke nabijheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-06: Segmenting principe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-07: Pre-training principe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-08: Modaliteitsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-09: Multimediaprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-10: Personaliseringsprincipes
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-11: Stemprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-12: Beeldprincipe
- Curriculum (zie: Leerplan)
- Curriculaire spinnenweb
- Declaratieve kennis
- Didactisch model
- Didactisch model (Leon van Gelder)
- Didactisch model (Martin Valcke)
- Didactisch model (Robert F. Mager)
- Didactische hulpmiddelen
- Didactische werkvorm
- Directe instructie
- Double loop learning (zie: Dubbelslag leren)
- Drieslag leren
- Dual coding
- Dubbelslag leren
- Dunning-Krugereffect
- E-learning
- Eigen-tempo-principe (Self pacing)
- Electronic Performance Support System (EPSS)
- Enkelslag leren
- Epistemische vragen
- Expliciete kennis
- Fasering leeropdrachten (sequencing)
- Feedback
- Flipping the classroom
- Flitskaart
- Formatief toetsen
- Formeel leren
- Forum
- Impliciete kennis
- Indirecte instructie
- Infografiek (infographic)
- Informatie
- Informeel leren
- Instructie
- Instructievideo
- Instructioneel ontwerpen
- Interactieve multimedia
- Interaction Design (IxD)
- Intervisie
- Kennis
- Kennisclip (zie: Instructievideo)
- Kennismodel
- Kennisverwerking
- Kennissoorten
- Kennisvormen (Jacques Boersma)
- Kenobject
- Learning & Development (L&D)
- Learning experience
- Learning experience platform
- Learning Management System (LMS)
- Leeractiviteit
- Leercontext
- Leerdoel
- Leerfasenmodel van Maslow
- Leerobject
- Leerinhoud
- Leerlijn
- Leermiddel
- Leeromgeving
- Leerplan
- Leerproces
- Leerstijl
- Leerstijlmythe
- Leerstof
- Leerstrategie
- Leertechnologie
- Leren
- Lesdoel
- Likert-schaal
- Onderwijskunde
- Onderwijskundig ontwerpen
- Onderwijsleergesprek
- Online leren
- Opdracht
- Openboekexamen
- Opleiding door instructeur (instructor-led training, ILT)
- Performance Support
- Pygmalion-effect
- Practicum
- Probleemoplossend vermgen
- Procedurele kennis
- Productieve vaardigheden
- Professioneel kapitaal
- Propositionele kennis
- Psychomotorisch leren
- Regulatief leren
- Reproductieve vaardigheden
- Retrieval Practice
- SCORM
- Schermopname
- Self-paced learning (zie: Zelfgestuurd leren)
- Seminar
- Serious gaming
- Signaleringsprincipe (Signalling)
- Signal loop learning (zie: Enkelslag leren)
- Situationele kennis
- Small Private Online Course (SPOC)
- Sociaal constructivisme
- Sociaal leren
- Spelvorm
- Stage
- Strategische kennis
- Studiewijzer
- Synchrone leeractiviteit
- Summatief toetsen
- Supervisie
- Taakanalyse
- Taxonomie
- Taxonomie van Bloom
- TPAK-model van Matthew Koehler & Punya Mishra
- Toetsen
- Toetsvorm
- Training
- Transfer
- Triple loop learning (zie: Drieslag leren)
- VAK-leerstijlenmodel
- Variabiliteitsprincipe (Variability)
- Veldwerk
- Verbeeldingsprincipe (Imagination)
- Vergeetcurve van Ebbinghaus
- Verlengde instructie
- Vervagende ondersteuning (Fading support)
- Vierfasenleermodel ('bewust bekwaamwordingsproces')
- Voorkennis
- Voting
- Zone van naaste ontwikkeling
- Zelfgestuurd leren
- Zelfreflectie
- Zelfuitleg-principe (Self explanation)
- Zoom-in/zoom-uit-principe (Interactivity)