Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe
Definitie
...
Boeken:
- Multimedia Learning, Richard E. Mayer
- The Cambridge Handbook of Multimedia Learning, Richard E Mayer
Zie ook:
CTML-principes van Richard E. Mayer
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-02: Signaleringsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-03: Overtolligheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-04: Ruimtelijk nabijheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-05: Tijdelijke nabijheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-06: Segmenting principe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-07: Pre-training principe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-08: Modaliteitsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-09: Multimediaprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-10: Personaliseringsprincipes
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-11: Stemprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-12: Beeldprincipe
Alias: ...
Coherentieprincipe
Overbodige beelden, teksten en geluiden leiden af. Zeker als deze inhoudelijk niet relevant zijn, moeten ze zo veel mogelijk vermeden worden. Denk aan achtergrondmuziek, flitsende overgangen, knipperende elementen die alleen maar bedoeld zijn om te verlevendigen enzovoort. Die belasten de leerling onnodig en kunnen het leren alleen maar belemmeren.
Bron: Effectief leren - de docent als regisseur, Michel van Ast, Otto de Loor & Lambrecht Spijkerboer
Het coherentieprincipe
Minder is meer. Beperk de hoeveelheid tekst en beelden tot het essentiële. Overlaad je powerpointpresentatie niet met afleidende extra’s zoals cartoons of achtergrondmuziek. Al deze extra’s lijken je lesmateriaal misschien minder saai te maken, maar dragen vaak niet bij tot het leren. Meer nog, ze kunnen het leren zelfs bemoeilijken doordat ze de leerling afleiden.
Bron: Wijze lessen - 12 bouwstenen voor effectieve didactiek, Tim Surma (e.a.)
Het coherentieprincipe
Dit principe stelt dat het leren van studenten beter verloopt wanneer het aanbieden van extra — en overbodig — materiaal wordt vermeden. Het leren van studenten wordt gehinderd wanneer — weliswaar interessante —maar op dit moment irrelevante tekst en beelden worden aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan het afdrukken van anekdoten in een studietekst. Het principe impliceert ook dat het leren van studenten wordt gehinderd wanneer interessante maar niet relevante geluiden worden aangeboden. Typische voorbeelden zijn het toevoegen van een muzikale omlijsting bij een multimedia presentatie, het toevoegen van achtergrondgeluiden, enz. Het toevoegen van deze extra materialen vereist namelijk het inzetten van extra cognitieve capaciteit die niet direct relevant is voor het uitwerken van de mentale modellen. Het belast ook het werkgeheugen (cognitive load). In de literatuur wordt gepleit voor het toevoegen van extra materiaal waarbij vaak wordt verwezen naar de motivationele en emotionele waarde van dergelijke extraatjes. Uit onderzoek blijkt dit echter niet op te wegen tegen de negatieve invloed van deze extra informatie op het leren.
Bron: Digitaal leren - ICT-toepassingen in het hoger onderwijs, Ivan D'Haese & Martin Valcke (Red.)
Het coherentieprincipe
In heel wat leermaterialen wordt extra informatie toegevoegd, bijvoorbeeld een muzikale omlijsting bij een documentaire, of een extra stukje (niet-essentiële) achtergrondinformatie bij een bepaalde auteur. Dit principe stelt dat leermaterialen effectiever zijn wanneer al die extraatjes worden weggelaten. De cognitieve verwerking van de kern van de informatie wordt namelijk verstoord wanneer extra (auditieve en/of visuele) informatie ook moet worden verwerkt in het werkgeheugen.
Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke
Coherentieprincipe (Coherence Principle)
Cursisten leren beter wanneer ongerelateerde woorden, beelden en geluiden uitgesloten worden in plaats van ze in te sluiten.
Hou de inhoud zo sober mogelijk en verfraai niet onnodig met achtergrondgeluiden, niet bijhorende tekst of grafisch materiaal. Hou de visuele elementen beperkt tot het strikt noodzakelijke met een minimum aan elementen die op hetzelfde moment worden getoond. Hierdoor kan je cursist betere leerresultaten realiseren.
Ideaal omvat je e-learning geen:
- Vreemde geluiden zoals achtergrondmuziek of –geluid
- Afbeeldingen, illustraties en video’s die niet essentieel zijn voor de inhoud van je cursus
- Details of interessante verhalen die niet tot de essentie van je cursus behoren
Maar wel:
- Eenvoudige visuele illustraties die je cursist helpen om inzicht in de materie te krijgen
- De kerninhoud aan de hand van een minimum aan woorden en grafische beelden
Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/coherentieprincipe/
Het coherentie principe
Het coherentie principe zegt dat mensen beter leren wanneer interessante maar minder relevante woorden of plaatjes uit een presentatie worden gehaald. Less is more eigenlijk. Dit geldt ook voor achtergrondmuziekjes.