Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-11: Stemprincipe
Definitie
...
Boeken:
- Multimedia Learning, Richard E. Mayer
- The Cambridge Handbook of Multimedia Learning, Richard E Mayer
Zie ook:
CTML-principes van Richard E. Mayer
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-02: Signaleringsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-03: Overtolligheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-04: Ruimtelijk nabijheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-05: Tijdelijke nabijheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-06: Segmenting principe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-07: Pre-training principe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-08: Modaliteitsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-09: Multimediaprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-10: Personaliseringsprincipes
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-12: Beeldprincipe
Alias: ...
Het principe van de gepaste menselijke stem
In heel wat multimediale settings wordt audio toegevoegd aan een uitleg of geeft een lesgever uitleg. Het 'voice-principle' stelt een heldere vraag bij het gebruik van die audio: is dit een aangename stem? Toonzetting (pitch), snelheid, warmte, tempo ... beïnvloeden de cognitieve verwerking van de beluisterde nieuwe kenniselementen. Zeker bij heel wat toepassingen van 'synthetische' stemmen roept dit principe vragen op (text-to-speech).
Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke