Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe
Definitie
...
Boeken:
- Multimedia Learning, Richard E. Mayer
- The Cambridge Handbook of Multimedia Learning, Richard E Mayer
Zie ook:
CTML-principes van Richard E. Mayer
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-03: Overtolligheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-04: Ruimtelijk nabijheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-05: Tijdelijke nabijheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-06: Segmenting principe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-07: Pre-training principe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-08: Modaliteitsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-09: Multimediaprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-10: Personaliseringsprincipes
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-11: Stemprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-12: Beeldprincipe
Alias: ...
Signaleringsprincipe
Belangrijke elementen kunnen benadrukt worden door bijvoorbeeld woorden vet te maken, iets te omcirkelen, ergens op in te zoomen, een pijl te laten verschijnen enzovoort. De aandacht van de leerlingen wordt daarmee gericht op datgene wat de docent belangrijk vindt. Het vergroot bovendien de ruimtelijke nabijheid en, mits goed getimed, de tijdelijke nabijheid.
Bron: Effectief leren - de docent als regisseur, Michel van Ast, Otto de Loor & Lambrecht Spijkerboer
Signaleringsprincipe
Benadruk in je slides, je werkbundel of op het bord de belangrijke zaken. Zo stuur je de aandacht naar de cruciale elementen van de les. Dit kan bijvoorbeeld door sleutelwoorden in het vet te zetten, door in te zoomen op een afbeelding of pijltjes te plaatsen. In een video is het uitermate interessant om de oogbeweging van de presentator van de video zichtbaar te maken met een bewegende stip of cursor. Dit sluit aan bij het stellen van focusdoelen.
Bron: Wijze lessen - 12 bouwstenen voor effectieve didactiek, Tim Surma (e.a.)
Het signalling-principe
In het minder goede voorbeeld van de uitleg over de regenpomp, merkte je wel dat er enkele woorden onderlijnd zijn. Onmiddellijk trekt dit je aandacht. Dat illustreert de effectiviteit van het benadrukken van bepaalde elementen in een complexe uitleg. Let op: overdrijf hier niet mee en besef ook dat de lerenden hierdoor zelf niet aan de slag gaan met het opsporen van de kernwoorden in de tekst. Het signalling-principe heeft dus ook een 'kost'.
Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke
Signaleringsprincipe (Signaling Principle)
Signalering houdt in dat de aandacht naar kritische aspecten van het leermateriaal wordt gestuurd. Dit voorkomt dat cursisten moeten zoeken naar belangrijke informatie. Signalering leidt tot beter leren en zorgt ervoor dat cursisten het leermateriaal beter waarderen.
Recent zijn verschillende onderzoeken verricht naar dit signaleringsprincipe. Zo wordt met behulp van oogbewegingsregistraties zichtbaar gemaakt waar experts op fixeren als zij in het kader van een leertaak een video bekijken. Bijvoorbeeld: een expert wil de bewegingspatronen van vissen bestuderen. Waar let hij dan op als hij een filmpje van een zwemmende vis bekijkt? Waar beginners overweldigd kunnen worden door het complete beeld, weten experts precies hun aandacht te richten op dat wat belangrijk is voor hun leerdoel. Zo kan kennis over hoe een expert kijkt, helpen de aandacht van beginners te sturen naar belangrijke aspecten van het leermateriaal. Ook dit bevordert het leren (Jarodzka et al., 2013; Van Gog et al., 2009).
Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/signaleringsprincipe/
Het signaal principe
Mensen leren beter van multimedia als je duidelijk aangeeft waar de aandacht heen moet van de lerende. Dit kan zijn door het gebruik van pijlen, kleuren, of een element wat onder een vergrootglas komt te liggen. Ik heb dit principe meteen toegepast bij video interviews waar ik aan werkte door hier met tekst de belangrijkste woorden toe te voegen. Dit is mijns inziens niet in strijd met het volgende principe: