Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-06: Segmenteringsprincipe
Definitie
...
Boeken:
- Multimedia Learning, Richard E. Mayer
- The Cambridge Handbook of Multimedia Learning, Richard E Mayer
Zie ook:
CTML-principes van Richard E. Mayer
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-02: Signaleringsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-03: Overtolligheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-04: Ruimtelijk nabijheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-05: Tijdelijke nabijheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-07: Pre-training principe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-08: Modaliteitsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-09: Multimediaprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-10: Personaliseringsprincipes
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-11: Stemprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-12: Beeldprincipe
Alias: ...
Het principe van het segmenteren van leermateriaal
Dit principe ligt voor de hand en bouwt zelfs voort op het behavioristische principe om een complex einddoel op te delen in opeenvolgende subdoelen. Mayer (2017) benadrukt wel dat de kleinere deelstapjes dan wel succesvol zelfstandig door een lerende moeten worden doorlopen.
Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke
Segmenteringsprincipe (Segmenting Principle)
Segmentering staat voor het verdelen van een cursus in behapbare onderdelen.
Complex materiaal splits je best op. Op die manier kan je cursist de essentie van de kleinere eenheden gemakkelijker begrijpen en zal het werkgeheugen ook niet overbelast worden.
Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/segmenteringsprincipe/
Het segmenteer principe
Leren via multimedia is effectiever wanneer het materiaal is opgedeeld in delen en lerenden de controle hebben hebben over het volgen van de stappen. Dit is vaak het geval bij interactieve video, maar kan ook simpelweg door het opdelen van een video van 15 minuten in 3-4 videos waarbij mensen zelf kunnen kiezen wanneer ze doorgaan met de volgende. Hier zien we natuurlijk de kracht van interactieve video terug. Hoewel je ook kunt zeggen dat een goede vraag in een video een signaal functie heeft.