• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-06: Segmenteringsprincipe
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-06: Segmenteringsprincipe

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-06: Segmenteringsprincipe

Definitie

...

Boeken:

Zie ook:

CTML-principes van Richard E. Mayer


Alias: ...

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het principe van het segmenteren van leermateriaal

Dit principe ligt voor de hand en bouwt zelfs voort op het behavioristische principe om een complex einddoel op te delen in opeenvolgende subdoelen. Mayer (2017) benadrukt wel dat de kleinere deelstapjes dan wel succesvol zelfstandig door een lerende moeten worden doorlopen.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Segmenteringsprincipe (Segmenting Principle)


Segmentering staat voor het verdelen van een cursus in behapbare onderdelen.

Complex materiaal splits je best op. Op die manier kan je cursist de essentie van de kleinere eenheden gemakkelijker begrijpen en zal het werkgeheugen ook niet overbelast worden.

Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/segmenteringsprincipe/

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het segmenteer principe


Leren via multimedia is effectiever wanneer het materiaal is opgedeeld in delen en lerenden de controle hebben hebben over het volgen van de stappen. Dit is vaak het geval bij interactieve video, maar kan ook simpelweg door het opdelen van een video van 15 minuten in 3-4 videos waarbij mensen zelf kunnen kiezen wanneer ze doorgaan met de volgende. Hier zien we natuurlijk de kracht van interactieve video terug. Hoewel je ook kunt zeggen dat een goede vraag in een video een signaal functie heeft.

Bron: Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer, Joitske Hulsebosch

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 20 februari 2021 20:30  

When the rate of change outside exceeds the rate of change inside, the end is in sight. 

Jack Welch

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 401 gasten online
Artikelen

focus jim collins

Banner
Banner

fantoomgroei harder werken minder sander heijne hendrik noten

Fantoomgroei
Waarom we steeds harder werken voor steeds minder
Sander Heijne, Hendrik Noten


Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl






Lean boekentips

Banner