Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-07: Pre-training principe
Definitie
...
Boeken:
- Multimedia Learning, Richard E. Mayer
- The Cambridge Handbook of Multimedia Learning, Richard E Mayer
Zie ook:
CTML-principes van Richard E. Mayer
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-02: Signaleringsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-03: Overtolligheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-04: Ruimtelijk nabijheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-05: Tijdelijke nabijheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-06: Segmenting principe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-08: Modaliteitsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-09: Multimediaprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-10: Personaliseringsprincipes
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-11: Stemprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-12: Beeldprincipe
Alias: ...
Het pre-training-principe
Herken je de 'law of readiness'? Kan het nog behavioristischer? Inderdaad, cognitivisten verwerpen het behaviorisme niet, maar voegen er een beschrijving en verklaring aan toe die betrekking heeft op interne cognitieve processen.
Mayer (2017) benadrukt hier vooral dat je het best complexe kenniselementen opspoort die voorwaardelijk zijn voor het aanpakken van de nieuwe complexe kennis. Ausubel zou dit vertalen als 'check de voorkennis'.
Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke
Voortrajectprincipe (Pre-training Principle)
Met een voortraject zorg je ervoor dat je cursist niet als een leek aan de eigenlijke cursus begint. In een korte, oriënterende sessie bespreek je welke basisbeginselen belangrijk zijn, zodat je cursist met vertrouwen de echte cursus kan aanvatten. Een voortraject is vooral van belang voor die cursisten die nog niet vertrouwd zijn met het onderwerp. Op die manier vermindert de hoeveelheid nieuwe materie en is de kans op een overbelasting van hun werkgeheugen kleiner. Het spreekt voor zich dat een voortraject het meeste effect zal hebben bij cursisten met weinig voorkennis.
Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/voortrajectprincipe/
Het pre-training principe
Mensen zijn beter in staat om van multimedia te leren wanneer ze de belangrijkste concepten al kennen. Dit hebben wij bijvoorbeeld toegepast door te zorgen dat voor een SPOC de deelnemers een e-learning kunnen doorlopen met de basiskennis. Hierdoor is iedereen op de hoogte van de belangrijkste concepten en kunnen we in de SPOC de diepte in.
Bron: Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer, Joitske Hulsebosch