Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-04: Ruimtelijk nabijheidsprincipe
Definitie
...
Boeken:
- Multimedia Learning, Richard E. Mayer
- The Cambridge Handbook of Multimedia Learning, Richard E Mayer
Zie ook:
CTML-principes van Richard E. Mayer
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-02: Signaleringsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-03: Overtolligheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-05: Tijdelijke nabijheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-06: Segmenting principe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-07: Pre-training principe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-08: Modaliteitsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-09: Multimediaprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-10: Personaliseringsprincipes
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-11: Stemprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-12: Beeldprincipe
Alias: ...
Ruimtelijke nabijheid
Het is belangrijk dat de ruimte tussen het aangeboden beeld en de bijbehorende tekst, of delen van beide, zo klein mogelijk is. Dat kan bijvoorbeeld door de tekst in de afbeelding te zetten en niet eronder, denk aan de index bij een diagram. Op die manier hoeven leerlingen zich niet onnodig in te spannen om teksten en beelden die bij elkaar horen bij elkaar te zoeken en wordt hun werkgeheugen niet onnodig belast.
Bron: Effectief leren - de docent als regisseur, Michel van Ast, Otto de Loor & Lambrecht Spijkerboer
Ruimtelijke nabijheid
Hoe dichter woorden bij de bijhorende beelden staan, hoe liever. Dit noemen wij ruimtelijke nabijheid (spatial contiguity). Het beste wat je kunt doen, is ze met elkaar integreren. Bij het presenteren van de woorden in een aparte lijst zorg je in elk geval dat alle woorden op dezelfde slide of bladzijde zichtbaar zijn, en vanzelfsprekend op dezelfde bladzijde als het beeld.
Bron: Wijze lessen - 12 bouwstenen voor effectieve didactiek, Tim Surma (e.a.)
Het spatial contiguity principe
Bij dit principe staat de 'afstand' tussen tekst en beeld centraal. Studenten leren beter wanneer overeenstemmende woorden en beelden dicht bij elkaar op een computerscherm worden gepresenteerd. Een eerste goede reden om dit principe te volgen ligt in economische voordelen. Zowel in een boek als bij een computergebaseerde leeromgeving leidt een te royaal ruimtegebruik tot grote kosten. Maar ook vanuit de multimedia theorie ligt dit principe voor de hand.
Bron: Digitaal leren - ICT-toepassingen in het hoger onderwijs, Ivan D'Haese & Martin Valcke (Red.)
Het `spatial contiguity'-principe
Dit principe stelt dat lerenden beter nieuwe kennis verwerken wanneer de tekst zo dicht mogelijk bij het relevante beeld staat afgedrukt. Je ziet dat toegepast in het voorbeeld van de luchtpomp. De uitleg staat stap voor stap bij de volgende afbeelding van een positie van de luchtpomp.
Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke
Ruimtelijke nabijheidsprincipe (Spatial Contiguity Principle)
Cursisten leren beter wanneer corresponderende woorden en beelden dichtbij elkaar worden weergegeven dan wanneer die ver uiteen staan op een pagina of scherm.
Gebruik een verbindingslijn om de naam van een onderdeel of de bijhorende tekst met het onderdeel zelf te verbinden. Is de bijhorende tekst te lang, zorg dan voor een pop-up bericht dat verschijnt wanneer de muis het bijhorende onderdeel aanraakt, ook wel mouse-over genoemd.
Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/ruimtelijke-nabijheid/
Het nabijheidsprincipe (in plaats)
Mensen leren makkelijker wanneer de bijbehorende woorden en afbeeldingen vlak bij elkaar staan. We zijn gewoon luie wezen en willen het liefst alles op een presenteerblaadje aangeboden krijgen.