Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-09: Multimediaprincipe
Definitie
...
Boeken:
- Multimedia Learning, Richard E. Mayer
- The Cambridge Handbook of Multimedia Learning, Richard E Mayer
Zie ook:
CTML-principes van Richard E. Mayer
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-02: Signaleringsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-03: Overtolligheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-04: Ruimtelijk nabijheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-05: Tijdelijke nabijheidsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-06: Segmenting principe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-07: Pre-training principe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-08: Modaliteitsprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-10: Personaliseringsprincipes
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-11: Stemprincipe
- Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-12: Beeldprincipe
Alias: ...
Multimediaprincipe
Het is beter om zowel tekst als beeld te gebruiken dan alleen tekst. In het eerste geval ontstaan er zowel verbale als visuele modellen met daartussen verbanden. Dat verhoogt de kans dat leerlingen de aangeboden informatie beter onthouden. Het is wel van belang dat de beelden die gebruikt worden, relevant zijn, passen bij de tekst en die betekenis geven.
Bron: Effectief leren - de docent als regisseur, Michel van Ast, Otto de Loor & Lambrecht Spijkerboer
Het multimediaprincipe
Principe dat stelt dat studenten beter leren van woorden (tekst), gecombineerd met beelden dan enkel via tekst.
Wanneer woorden en beelden worden gepresenteerd is het mogelijk om verbale en pictoriële modellen op te bouwen en er relaties tussen te leggen. Worden enkel woorden of enkel beelden gepresenteerd, dan ontstaat een beperkter mentaal model.
Bron: Digitaal leren - ICT-toepassingen in het hoger onderwijs, Ivan D'Haese & Martin Valcke (Red.)
Het multimediaprincipe
De basis voor alle principes is het multimediaprincipe, dat stelt dat lerenden beter kennis verwerken wanneer tekst verrijkt wordt met beelden dan wanneer alleen tekst beschikbaar is.
Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke
Multimediaprincipe (Multimedia Principle)
Cursisten leren beter van woorden én grafische elementen dan alleen van woorden.
- Woorden kunnen zowel geschreven als gesproken tekst zijn.
- Grafische elementen zijn statische illustraties zoals tekeningen, grafieken, tabellen, kaarten of foto’s of dynamische elementen zoals animaties of video.
- Bij de ontwikkeling van je cursus denk je na hoe woorden en grafische elementen kunnen samenwerken om zo een meerwaarde te leveren aan de cursist. Als beide niet in verband staan met elkaar, helpt het de cursist niet vooruit.
Soorten grafische elementen die nuttig kunnen zijn
- Relationele
- Organisatorische: diagram of matrix
- Transformatieve: video’s of een serie aaneengeschakelde foto’s
- Interpretatieve: animaties
Bij feiten en concepten zijn organisatorische of representatieve grafische elementen nuttig. Bij de beschrijving van een proces of een procedure kan een animatie een mooie meerwaarde leveren.
Dit principe werkt best voor cursisten met weinig voorkennis. Animaties zijn niet altijd zaligmakend. Ze kunnen het werkgeheugen van de cursist soms overbelasten.
Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/multimediaprincipe/
Het multimedia principe
Mensen leren beter van woord en beeld van van alleen tekst. Ja… dus visualiseren helpt! Gelukkig maar anders zouden we terug moeten naar het opladen van pdfs als online leren. Uhmmmm dat heb ik echt een keer gezien he? Een online cursus waarbij je in Moodle ongeveer 20 verschillende pdfs moest downloaden en lezen…