Didactisch model (Robert F. Mager)
Zodra een onderwijsgevende zich moet voorbereiden zijn leerling(en) lets te leren, zijn er van zijn kant verschillende handelingen nodig om te bereiken dat de leerling tot leerresultaat komt.
Allereerst moet hij zich uitspreken over de leerdoelen, die aan het einde van het onderwijsleerproces door de leerlingen kunnen worden bereikt.
Daarna zal hij de leerinhouden en de wijzen waarop de leerlingen de leerinhouden kunnen ontmoeten, gaan bepalen. Beide zijn afgestemd op de leerdoelen.
De onderwijsgevende draagt ertoe bij dat de leerling met de leerinhoud(en) zodanig aan het werk gaat dat daarbij leertheoretische beginselen worden gevolgd. Ten slotte moet de onderwijsgevende de leerervaringen, die door de leerling tijdens het leerproces zijn verworven en die hun neerslag krijgen in het leerresultaat op het einde van het onderwijsleerproces, evalueren. Dit gebeurt door de verrichtingen van de leerling te toetsen of anderszins te waarderen en het gedemonstreerde gedrag te vergelijken met de verwachtingen die in de oorspronkelijke geformuleerde leerdoelen zijn vermeld.
Bron: Leerdoelen formuleren, hoe doe je dat? Robert F. Mager