Kennisvormen
Definitie
...
Alias:
Kennisdragers en kennisvormen
Teneinde inzicht te verkrijgen in de in organisaties aanwezige kennis onderscheiden wij vier kennisvormen die gebaseerd zijn op vier kennisdragers, namelijk:
1. Menselijke kennis ('humanware')
2. Gedocumenteerde kennis ('paperware')
3. Gemechaniseerde kennis ('hardware')
4. Geautomatiseerde kennis ('software')
Bij menselijke kennis gaat het om al die kennis die door opvoeding, opleiding, eigen waarneming, ervaring en door intuïtie voorhanden is. Het gaat hierbij soms om zulke complexe kennisbestanden dat ze niet expliciet gemaakt kunnen worden.
In de tweede plaats is er de gedocumenteerde kennis, de kennis die is vastgelegd in archieven, documenten, boekhoudingen, handleidingen, tekeningen, bestekken en ontwerpspecificaties. Eén en ander wordt op papier, microfiches of tegenwoordig in electronische of optische vorm zoals magneetbanden, magneetschijven en CD ROM's bewaard. Het betreft hier een vorm van 'geobjectiveerde' en 'expliciete' kennis, die we ook wel aanduiden als 'paperware'.
Ten derde is er de gemechaniseerde kennis ('hardware'). Dat is de kennis die is vastgelegd in werktuigen ter vervanging van menselijke of dierlijke arbeid.
Dan is er in de vierde plaats de geautomatiseerde kennis ('software'). Dit betreft de kennis die is vastgelegd in computers. Voor de applicaties bestaan verschillende benamingen, zoals kennissystemen, expertsystemen of beslissingsondersteunende systemen.
Bron: Management van kennis - een creatieve onderneming, Jacques Boersma