• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Belangrijke onderwijskundige begrippen - Flitskaart (flashcard)
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Flitskaart (flashcard)

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Flitskaart

Definitie

Leermiddel, waarbij je een tweezijdig bedrukt kaartje gebruikt met op de ene zijde een vraag of aanwijzing en op de andere zijde het antwoord.

Alias:

  • Flashcard

flitskaart flash card flashcard

Flitskaarten

Wetenschappelijk onderzoek zegt dat studenten die flitskaarten gebruiken over het algemeen hogere resultaten behaalden (Nate Kornell 2009). Maar wat zijn het eigenlijk?

Flitskaarten, oftewel flashcards, zijn kaartjes met op de ene kant een vraag of term en aan de andere kant het antwoord of de definitie.

Bron: https://debijlesmeester.nl/flitsend-leren/

flitskaart flash card flashcard

V: Dus stampen is geen goed idee?

A: Niet per se. Stampen werkt prima als laatste redmiddel, om vaart te maken als je achterloopt en niet anders kunt. Het is tenslotte een beproefde methode. Het nadeel is alleen dat je na het examen een heleboel van wat je 'geleerd' hebt weer vergeet — als je je er überhaupt nog iets van herinnert. De reden is dat de hersenen een herinnering alleen sterker kunnen maken als deze eerst een beetje vergeten is. Wat dat betreft lijkt het geheugen op een spier: een beetje 'afbraak' helpt om later meer kracht te ontwikkelen. Bij stampen gebeurt dit per se niet. Een veel betere manier van voorbereiden is met tussenpozen te leren of te oefenen (zie vorige vraag) of jezelf te overhoren (zie de vraag hierna). Dan herinner je je het lesmateriaal langer, ook nog in het volgende blok of semester. Uit onderzoek blijkt dat mensen tot tweemaal zoveel lesmateriaal onthouden als ze in verschillende sessies met overhoringen werken dan wanneer ze gaan stampen. Als je zo nodig moet stampen, doe het dan bij voorkeur voor cursussen of vakken die niet zo belangrijk zijn voor wat je echt interesseert.

V: Helpt het om jezelf te overhoren, bijvoorbeeld met flitskaarten?

A: Heel veel zelfs. Jezelf overhoren is een van de beste studeertechnieken die er zijn. Ouderwetse flitskaarten werken prima, maar ook een vriend, collega of klasgenoot die je door de stof loodst. Jezelf overhoren werkt het best als het je dwingt het juiste antwoord uit meerdere mogelijkheden te kiezen en je onmiddellijk feedback krijgt, goed of fout.

Bron: Hoe we leren: gebruik je hersenen en je geheugen effectiever, Benedict Carey

flitskaart flash card flashcard

Stampen
Ook al zorgen goede technieken ervoor dat je dingen langer onthoudt, het kan voorkomen dat iets leren met behulp van geheugentechnieken je meer tijd kost. Dit geldt vooral als het moeilijk of tijdrovend is om een goede techniek te bedenken. In dat geval kun je net zo goed de dingen op de ouderwetse manier proberen te onthouden door te stampen, dat wil zeggen het materiaal steeds maar weer doornemen zonder verdere creativiteit. Dit geldt ook als je niet veel tijd hebt, en als je wat je moet onthouden de volgende dag moet gebruiken. In een dergelijk geval is het belangrijk dat je een methode vindt waarmee je iets in een heel korte tijd leert. Dat kan gewoon stampen zijn.

Herhaling en jezelf overhoren
Vergeet niet dat welke techniek je ook gebruikt, het belangrijk is dat je de stof herhaalt en jezelf overhoort om het goed te leren. Je kunt je eigen aantekeningen, je collegeaantekeningen of het boek hiervoor gebruiken. Een ander alternatief zijn flitskaarten.

Flitskaarten
Flitskaarten zijn een goede manier om herhaling en zelfoverhoring te combineren. Kijk op een kant van het kaartje en probeer je te herinneren wat er op de andere kant staat. Je kunt de kaarten door elkaar schudden en kiezen welke van de twee kanten je leest. Flitskaarten zijn heel geschikt om iets telkens even kort te herhalen. Je kunt ook een app voor je mobiel of tablet downloaden en elektronische flitskaarten maken, zodat je ze altijd bij je hebt.

Bron: Superstudent, Olav Schewe

flitskaart flash card flashcard

Leitner Leersysteem

The Leitner system is a widely used method of efficiently using flashcards that was proposed by the German science journalist Sebastian Leitner in the 1970s. It is a simple implementation of the principle of spaced repetition, where cards are reviewed at increasing intervals.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Leitner_system

flitskaart flash card flashcard

De leitnerbox

Een leitnerbox of leitnersysteem is een methode om flitskaarten (flashcards) te sorteren op basis van hoe lang de lerende deze heeft onthouden. De methode is bedacht door en vernoemd naar de Duitse wetenschapsjournalist Sebastian Leitner. Hij publiceerde deze in de vroege jaren ’70 in het boek So lernt man lernen. De bekende leerprincipes retrieval en gespreide herhaling komen duidelijk terug in deze methode.

Bron: https://www.vernieuwenderwijs.nl/leren-met-de-leitnerbox/

Laatst aangepast op maandag, 03 mei 2021 19:17  

Worry does not empty tomorrow of its sorrow; it empties today of its strength.

Corrie Ten Boom

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 339 gasten online
Artikelen

measuring process performance management improvement roger tregear

Banner
Banner

kunst van het kiezen Sheena Iyengar.jpg

De kunst van het kiezen
Het leven zit vol keuzes. Hoe maak je de juiste?
Sheena Iyengar

Bij Bol.com

Lean boekentips

Banner