Flip de klas (‘Flipping the Classroom’) kent een eenvoudig maar zeer krachtig principe: uitleg en instructies worden opgenomen en buiten de klas aan de leerlingen aangeboden, huiswerk wordt in de klas gemaakt.
De uitleg en instructies zijn nu door de leerling waar dan ook, wanneer dan ook, hoe vaak dan ook, hoe snel of langzaam dan ook te bekijken.
De tijd in het lokaal kan nu beter ingezet worden omdat er meer tijd is vrijgekomen voor interactie. Er is meer ruimte voor groepsactiviteiten waarbij de docent aanwezig is. De docent is voor de leerling direct bereikbaar voor vragen. De docent krijgt meer inzicht omdat hij het leerproces van de leerling direct kan observeren en kan hier gerichter in begeleiden.
Flip de klas is even simpel als geniaal. Flip de klas maakt differentiatie eenvoudiger, zowel voor de docent als voor de leerling.
Flip de klas gaat niet om de video’s. Flip de klas gaat om het optimaal gebruik maken van de tijd in het klaslokaal.
Bron: Flip de klas, Frans Droog