Retrieval Practice
Definitie
....
Synoniem:
Actief ophalen informatie
Actief aan de slag met Retrieval Practice
‘Retrieval practice’ is een leerstrategie die gericht is op het informatie ook uit de hoofden van onze leerlingen krijgen en zo het leren te versterken. Door zeer regelmatig actief informatie terug te roepen wordt het geheugen voor deze informatie versterkt en wordt vergeten verzwakt.
Bron: Actief aan de slag met Retrieval Practice, Frans Droog
Leren is vergeten
Retrieval practice is een leerstrategie waarbij je datgene wat je hebt geleerd actief probeert terug te halen uit het langetermijngeheugen. Door dit zeer regelmatig te doen, versterk je het geheugen en vergeet je informatie minder snel. Retrieval practice is daarmee één van meest effectieve leerstrategieën. Als docent de taak om de belangrijkste begrippen of concepten structureel te laten terugkeren in je lessen. Op die manier bevorder je niet alleen het leren, maar leer je leerlingen deze strategie te gebruiken.
Bron: Leren is vergeten, Ilona Wevers & Reinier Geurts
Leertip: Retrieval Practice
Het actief ophalen van informatie uit je langetermijngeheugen, zodat je het een volgende keer wat makkelijker kan en dus minder snel vergeet.
Door actief informatie uit je langetermijngeheugen te halen, versterk je de verbinding tussen de neuronen in je hersenen, waardoor je makkelijker informatie uit je langetermijngeheugen kan halen (zie vergeetcurve). Manieren om dit te doen zijn bijvoorbeeld het beantwoorden van oefenvragen (toetsvragen, quizvragen) of het uit je hoofd opschrijven wat je van iets weet nadat je iets gelezen of gehoord hebt.
Bron: Leertip - Retrieval Practice
Wat is ‘retrieval practice’?
Het is een manier om leerstof in je langetermijngeheugen te krijgen, om het leren dus te versterken. Hoe werkt het? Door regelmatig actief informatie uit ons geheugen op te diepen, onthouden we die stof langer.
5 werkvormen voor ‘retrieval practice’
De graaf-in-je-geheugenbingo
: Daag je leerlingen uit om leerstof zo ver mogelijk terug op te halen. Maak een rooster (retrieval grid) met vragen uit allerlei leerstofonderdelen (interleaving).
Wie of wat ben ik?: Want om gericht vragen te stellen moet je al je kennis over de Egyptische goden uit je geheugen ophalen. Leuk én ook een tikkeltje lastig: de perfecte leersaus.
De open vraag: Laat leerlingen eerst alleen en daarna per twee de vraag beantwoorden. Welk duo gaf het beste antwoord?
Zoek het verband: Kleef onder elke stoel een post-it met een begrip op. Meteen een verrassend effect om je les mee te beginnen: kijk eens onder je stoel :). Doel? De leerlingen moeten zo snel mogelijk een verband zien tussen alle begrippen. Wie hoort bij wie? Waarom? En wie legt het uit?
Oog voor detail: Niet alleen in woorden, maar ook in beelden kan je leerstof laten ophalen.
Bron: Wat is 'retrieval practice'
What is retrieval practice?
Retrieval practice involves recreating something you’ve learned in the past from your memory, and thinking about it right now. In other words, a while after you’ve learned something by reading it in a book or hearing it in a class or from a teacher, you need to bring it to mind (or “retrieve” it). The word after is really important; you need to forget the information at least a little in order for retrieval to be effective! You don’t want to just immediately recite what you see in the book or what the teacher told you, but rather you want to bring the information to mind on your own, once it starts to get a little more difficult to remember what you studied.
Bron: Learn how to study using... Retrieval Practice, Megan Smith & Yana Weinstein
Actief ophalen van informatie (Retrieval Practice)
Het actief ophalen van informatie uit je langetermijngeheugen, zodat je het een volgende keer wat makkelijker kan en dus minder snel vergeet.
Door actief informatie uit je langetermijngeheugen te halen, versterk je de verbinding tussen de neuronen in je hersenen, waardoor je makkelijker informatie uit je langetermijngeheugen kan halen. Manieren om dit te doen zijn bijvoorbeeld het beantwoorden van oefenvragen (toetsvragen, quizvragen) of het uit je hoofd opschrijven wat je van iets weet nadat je iets gelezen of gehoord hebt.
Daarbij is het belangrijk dat er enige tijd zit tussen de oefensessies: het is vooral effectief als je informatie deels vergeten bent en je langetermijngeheugen actief aan het werk moet zetten. Anders is het automatisme en daardoor niet leerzaam.
Door het ophalen van informatie te herhalen, gespreid over steeds meer tijd en door het afwisselen van onderwerpen en type oefenvragen daarover, blijft de leerstof vervolgens beter hangen.
Bron: https://leer.tips/tip/test-jezelf/
Retrieval practice
Learning strategy where we focus on getting information out. Through the act of retrieval, or calling information to mind, our memory for that informationi is strengthened and forgetting is less likely to occur. Retrieval practice is a powerful tool for improving learning.
Bron: https://lovetoteach87.com/2019/11/24/retrieval-practice-the-myths-versus-reality/
Retrieval practice
Stel je leerlingen regelmatig vragen over eerder geziene leerstof. Ze worden zo ‘gedwongen’ om die informatie op te halen uit hun geheugen. Het proberen herinneren kost in veel gevallen meer moeite dan gedacht. Waarschijnlijk moeten je leerlingen even moeite doen om zich te herinneren dat de hoofdstad van Thailand Bangkok is. Het is net dié handeling - het proberen herinneren - die het geheugen en dus het leren merkbaar verbetert. De gangbare wetenschappelijke benaming voor dit principe is retrieval practice (oefenen van het herinneren).
(...)
Retrieval practice als manier van leren
Het idee dat het ophalen van informatie het leren bevordert, bestaat al eeuwen. De laatste decennia is het onderwerp weer actueel dankzij de
grote wetenschappelijke belangstelling om cognitief onderwijsonderzoek te integreren in de klaspraktijk. Retrieval practice is een van de meest
effectieve aanpakken voor het leren, onthouden en toepassen van informatie.
Door de robuuste impact op het geheugen vormt deze methode voor de leraar een belangrijk onderdeel van instructie. Onderzoek toonde aan dat retrieval practice het leren drastisch verbetert in vergelijking met herlezen of opnieuw bestuderen van de leerstof.3 Telkens wanneer we informatie uit het langetermijngeheugen proberen te herinneren, wordt het geheugen voor die informatie versterkt én het vermogen vergroot om die informatie in te toekomst succesvol te herinneren.
Hoe sneller en gemakkelijker we informatie uit ons geheugen kunnen ophalen, hoe minder ‘bandbreedte’ we hieraan hoeven te spenderen. De vrijgekomen ruimte in ons werkgeheugen kunnen we dan gebruiken om nieuwe informatie te verwerken.
(...)
Twaalf voordelen van retrieval practice
Naast het verhogen van de leerwinst heeft retrieval practice nog een aantal rechtstreekse en onrechtstreekse
voordelen. We sommen ze voor je op.
Retrieval practice...
1. versterkt de hersenpaden in je brein, waardoor de leerstof langer wordt onthouden.
2. verbetert de organisatie van kennisschema’s in je brein.
3. identificeert de lacunes in wat je weet. Je merkt meteen wat je wel en nog niet kan, zodat je kunt bijsturen.
4. zorgt dat je meer leert tijdens je leersessie over de aansluitende leestof.
5. verbetert de transfer van kennis naar andere contexten.
6. helpt je zelfs niet-geteste inhouden beter te herinneren.
7. leert je jezelf beter te monitoren (vergroot metacognitieve kennis).
8. voorkomt inmenging van eerdere inhouden bij het leren van nieuwe inhouden.
9. geeft feedback aan leraren.
10. stimuleert je leerlingen om te studeren (bij regelmatige gebruik van retrieval).
11. vermindert de toetsangst voor summatieve toesten.
12. regelmatig toetsen vermindert afdwalen tijdens de les.
Bron: Wijze lessen - 12 bouwstenen voor effectieve didactiek, Tim Surma (e.a.)