5 Moments of Need
Definitie
Door Bob Mosher en Conrad Gottfredson ontwikkelde visie voor het ontwikkelen van effectieve leeroplossingen door vijf momenten te onderkennen waarin een medewerker de behoefte heeft om te leren.
zie ook:
- Werkplekleren volgens Alfred Remmits
- 5 moments of need volgens Bob Mosher & Conrad Gottfredson
- Performance support volgens Bob Mosher & Conrad Gottfredson
- Moments of need-model volgens Ben Tiggelaar
- The five moments of learning need volgens Bob Mosher
5 Moments of Need
De 5 Moments of Need aanpak gaat uit van vijf momenten van behoeften waar medewerkers mee geconfronteerd worden in hun leer- en performance levenscyclus. Deze vijf momenten zijn:
(1) Nieuw: bij nieuwe kennis of vaardigheden; wanneer je iets voor de eerste keer leert
(2) Meer: bij behoefte aan specialisatie; wanneer je meer wilt leren
(3) Toepassen: als je het in de praktijk even niet meer weet; toepassen
(4) Oplossen: wanneer er iets mis gaat
(5) Veranderen: wanneer er zaken veranderen en routines afgeleerd moeten worden
Bron: https://www.5momentsofneed.eu/5-moments-of-need/
De 5 Moments of Need-methodologie
De 5 Moments of Need™ methodology is een praktisch model voor het realiseren van een hogere performance. Het model, ontwikkeld door Bob Mosher en Conrad Gottfredson, gaat uit van 5 momenten waarop professionals informatie nodig hebben en waarop zij leren. De vijf momenten van leerbehoefte zijn: (1) Wanneer je iets voor de eerste keer leert, (2) wanneer je meer wil leren, (3) wanneer je probeert toe te passen en/of te onthouden, (4) wanneer er iets fout gaat en (5) wanneer er zaken veranderen. Het leren wordt binnen deze aanpak gekoppeld aan de performance van de medewerkers, waardoor het rendement van leren direct meetbaar wordt.
Bron: https://xprtise.com/nl/5-moments-of-need/
Five moments of need
Performance support draait om leermomenten die heel nauwkeurig zijn toegesneden op de praktische behoeften van mensen op de werkvloer. Het principe van performance support gaat uit van de zogenoemde ‘five moments of need’.
Nieuw – de behoefte van medewerkers om iets nieuws te leren of nieuwe vaardigheden op te doen.
Meer – gericht op verdieping en heeft betrekking op het meer leren over een specifiek thema of een bepaalde werkwijze.
Toepassen – de wens om bepaalde informatie, vaardigheden of werkwijzen in de praktijk toe te passen.
Verandering – gaat om het op de hoogte blijven van veranderingen.
Oplossen – heeft betrekking op het overwinnen en fixen van problemen.
(...)
[Er] zijn vijf hoofdmomenten waarop we bovengemiddeld gemotiveerd zijn om dingen te leren.
(1) De momenten waarop we iets nieuws gaan leren en nieuwe kennis en vaardigheden hun intrede doen.
(2) Als we ons willen specialiseren of verdiepen in een bepaald onderwerp. De motivatie om diep in een onderwerp te duiken en een expert te worden op een bepaald vlak zorgt voor een hoge leermotivatie.
(3) Als we iets gaan uitvoeren in de praktijk, maar niet meer exact weten welke werkwijze we moeten hanteren. In dit geval wordt de motivatie om te leren vooral gevoed door sterk praktische redenen.
(4) Als zich een probleem voordoet of als er iets misgaat. De behoefte aan probleemoplossing triggert de informatiehonger.
(5) Als er iets verandert binnen een organisatie, bijvoorbeeld omdat een bedrijf nieuwe werkwijzen of nieuwe IT-systemen introduceert.
Performance support komt vooral om de hoek kijken bij de momenten 3, 4 en 5, dus in situaties waar het leren een sterk praktische dimensie heeft die direct gerelateerd is aan concrete zaken die zich voordoen op de werkvloer. De eerste twee momenten (specialistische kennis) vormen vooral het domein van de meer formele instructiemethoden.
Bron: https://www.ag5.com/nl/wat-is-performance-support/