Feedback
Definitie
Alias: ...
Zie ook:
Feedback geven is informatie terugkoppelen aan leerlingen over hun leerproces, leerhouding, leertaak of persoon. Hierdoor leren leerlingen bij en blijven of worden ze gemotiveerd.
werking
Effectieve feedback samengevat door John Hattie en Helen Timperley (2015):
- De feedback is zo precies mogelijk, maar niet te lang:
Bijvoorbeeld: “Dàt is een handige manier om je woordjes in te studeren!”
- De feedback gaat over dat wat goed is, in plaats van over dat wat fout is:
Bijvoorbeeld: “Jouw woordenlijst heeft een goede structuur om te studeren.”
- Feedback heeft een verleden, een heden en een toekomst:
Bijvoorbeeld: “Je hebt deze keer heel zelfstandig gewerkt aan je woordenlijst, bijna zonder hulp te vragen”, “ Hoe kan je ervoor zorgen dat je dezelfde lijst als voorbereiding voor het examen kan gebruiken?”
Bron: https://formatiefevalueren.kdg.be/effectieve-feedback
Effectieve feedback
Hoe je feedback ook geeft, er zijn een aantal belangrijke basisregels om daarbij in het vizier te hebben.
Feedback helpt studenten om te leren: het helpt hen informatie beter op te slaan in het langetermijngeheugen. Er zijn drie soorten feedback (Kirschner et al., 2018):
- Correctief: dit gaat er goed/fout
- Directief: dit moet er verbeterd worden
- Epistemisch: dit gaat goed/fout, maar waarom is dat zo?
Epistemtische feedback is over het algemeen het meest effectief: het laat studenten nadenken over de feedback.
Quiz als baseline
Een quiz kan ideaal zijn om een ‘baseline’ neer te zetten, oftewel om voor studenten te spiegelen hoe zij er voor staan en om jou als docent dat zelfde inzicht te geven.
(...)
Groepsgewijze feedback
Groepsgewijze feedback heeft, in combinatie met een quiz als baseline, als voordeel dat het kan aanzetten tot een collectief leerproces (hoe doen anderen het? en wat kun je van elkaar leren)? en een actief leerproces (want in hoeverre zegt de feedback wat over jou?), mits het goed wordt uitgevoerd.
Bron: 5 werkvormen voor groepsgewijze feedback, Wessel Peeters