Fasering leeropdrachten (Sequencing)
Definitie
Manier voor het verminderen van cognitieve belasting
Alias: ...
Zie ook:
- 7 leereffectiviteits versterkende principes volgens Blankert, Palmen en Olvers
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Cognitieve belastingstheorie
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Eigen-tempo-principe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Modaliteitsprincipe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Signaleringsprincipe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Variabliteitsprincipe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Verbeeldingsprincipe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Vervagende ondersteuning
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Zelf-uitleg-principe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Zoom-in/zoom-uit-principe
Fasering leeropdrachten (Sequencing)
Complexe leertaken zijn taken waar, zeker voor een beginner, veel nieuwe elementen in zitten. Het werkgeheugen kan slechts een beperkt aantal nieuwe elementen verwerken en kan, als hier geen rekening mee wordt gehouden, al snel overbelast raken. Het sequencing principe gaat ervan uit om complexe taken voor beginners 'op te knippen' in eenvoudige deeltaken. Naarmate studenten meer kennis ontwikkelen, kunnen elementen aan de taken worden toegevoegd en kan de complexiteit toenemen.
Bron: Brein & leren - cognitieve belasting van het geheugen: uitleg en tips, Avans Hogeschool