Zelf-uitleg-principe
Definitie
Principe voor het verminderen van cognitieve belasting
Alias: ...
Zie ook:
- 7 leereffectiviteits versterkende principes volgens Blankert, Palmen en Olvers
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Cognitieve belastingstheorie
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Eigen-tempo-principe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Fasering leeropdrachten
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Modaliteitsprincipe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Signaleringsprincipe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Variabliteitsprincipe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Verbeeldingsprincipe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Vervagende ondersteuning
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Zoom-in/zoom-uit-principe
Self explanation: laat studenten zelf verklaren en uitleggen
Self explanation is een activiteit waarbij de student de leerstof of een uitgevoerde activiteit uitlegt aan zichzelf of aan anderen. Bijvoorbeeld, de docent kan de student laten uitleggen hoe deze tot een antwoord of oplossing is gekomen of laten verklaren waarom iets wel of niet klopt.
Door self explanation kan de student nieuwe informatie koppelen aan aanwezige kennis, deze integreren en ontdekken waar hij nog onvoldoende van weet. Als hierbij extra aandacht wordt gegeven aan het geven en ontvangen van feedback, wordt de effectiviteit van self explanation nog verder versterkt.
Bron: Brein & leren - cognitieve belasting van het geheugen: uitleg en tips, Avans Hogeschool