Signaleringsprincipe (Signalling)
Definitie
Principe voor het verminderen van cognitieve belasting
Alias: ...
Zie ook:
- 7 leereffectiviteits versterkende principes volgens Blankert, Palmen en Olvers
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Cognitieve belastingstheorie
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Eigen-tempo-principe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Fasering leeropdrachten
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Modaliteitsprincipe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Variabliteitsprincipe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Verbeeldingsprincipe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Vervagende ondersteuning
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Zelf-uitleg-principe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Zoom-in/zoom-uit-principe
Signaling: zorg voor focus en vestig de aandacht op de kern.
Bij complexte taken gaat het er om dat de student kan focussen, hoofdtaken van bijzaken kan onderscheiden en 'ankerpunten' ontwikkelt waar de nieuwe kennis in het brein mee verbonden kan worden. Het werkgeheugen wordt contiu belast met veel incidentele informatie die afleidt van de essentie van de leerstof. Signaling - als richtinggever bij het leren - reduceert deze ineffectieve last. Dit betekent dat in de leersituatie steeds de aandacht wordt gevestigd op de kernbegrippen en de essentie van de gebruikte modellen, theorieën en werkwijzen.
Bron: Brein & leren - cognitieve belasting van het geheugen: uitleg en tips, Avans Hogeschool