Zoom-in/zoom-uit-principe (Interactivity)
Definitie
Principe voor het verminderen van cognitieve belasting
Alias: ...
Zie ook:
- 7 leereffectiviteits versterkende principes volgens Blankert, Palmen en Olvers
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Cognitieve belastingstheorie
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Eigen-tempo-principe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Fasering leeropdrachten
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Modaliteitsprincipe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Signaleringsprincipe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Variabliteitsprincipe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Verbeeldingsprincipe
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Vervagende ondersteuning
- Belangrijke onderwijskundige begrippen - Zelf-uitleg-principe
Interactivity: zoom in en uit bij complexe taken
Interactivity is het in- en uitzoomen bij complexe taken. Leren is dan het eigen maken van verschillende onderdelen en deze combineren in hun (nieuwe) samenhang. Om de leereffectiviteit van de student te versterken, is het van belang om afwisselend de losse onderdelen zich eigen te maken èn te oefenen met de samenhangende elementen.
Bron: Brein & leren - cognitieve belasting van het geheugen: uitleg en tips, Avans Hogeschool
Tags: