• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Belangrijke onderwijskundige begrippen - Meervoudige intelligentie
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Meervoudige intelligentie

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Meervoudige intelligentie

Definitie

Alias: -

instructioneel ontwerp instructional design

Meervoudige intelligenties


Howard Gardner heeft acht verschillende manieren beschreven waarop je intelligent kan zijn.

  1. verbaal/linguïstische intelligentie: intelligent met taal.
  2. logisch/mathematische intelligentie: intelligent met rekenen.
  3. visueel/ruimtelijke intelligentie: intelligent met zien.
  4. muzikaal/ritmische intelligentie: intelligent met muziek.
  5. lichamelijke/kinesthetische intelligentie: intelligent met bewegen.
  6. interpersoonlijke intelligentie: intelligent met betrekking tot mensen.
  7. intrapersoonlijke intelligentie: intelligent met betrekking tot jezelf.
  8. natuurgerichte intelligentie: intelligent met betrekking tot de natuur.

Binnen het onderwijs worden de meervoudige intelligenties ingezet om adaptief onderwijs vorm te geven en om meer te differentiëren.

Bron: https://wij-leren.nl/meervoudige-intelligenties.php

instructioneel ontwerp instructional design

Meervoudige intelligentie [Gardner]

Er wordt afgestapt van het gebruikelijke denken over intelligentie als het hebben van één begaafdheid. Hier gaat men ervan uit dat intelligentie bestaat uit meerdere begaafdheden. Intelligentie wordt gezien als het vermogen om problemen op te lossen en het vermogen om nieuwe problemen te bedenken.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen acht vormen van intelligentie:
— verbaal linguïstische intelligentie (sterk zijn in: taalgebruik, grammatica);
— logisch-mathematische intelligentie (sterk zijn in: logisch nadenken);
— visueel-ruimtelijke intelligentie (sterk zijn in: beelden ...);
— muzikaal-ritmische intelligentie (sterk zijn in: muziek, ritme ...);
— lichamelijk-kinetische intelligentie (sterk zijn in: beweging, motorische beheersing ...);
— naturalistische intelligentie (sterk zijn in: omgang met planten en dieren);
— interpersoonlijke intelligentie (sterk zijn in: begrijpen van anderen); — intrapersoonlijke intelligentie (sterk zijn in: zelfkennis).

Let op: niet iedereen is het eens over het bestaan van meervoudige intelligentie en over de soorten intelligentie.

Bron: Handwoordenboek Basisonderwijs - Karl Baert, Sofie Bamelis, Hadewych Coppens & Annemie Desoete

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 05 september 2020 20:18  

This time, like all times, is a very good one, if we but know what to do with it.

Ralph Waldo Emerson

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 522 gasten online
Artikelen

akio toyoda better best believe

Banner
Banner

Go see ask why show respect

Een musicus moet muziek maken, een kunstenaar moet schilderen, een dichter moet schrijven wil hij uiteindelijk vrede hebben met zichzelf. Wat een mens kan zijn, moet hij zijn. Deze behoefte noemen we zelfrealisatie.

Abraham Maslow

Lean boekentips

Banner