Lieke Thijssen deelt in haar publicatie Werken aan de lerende organisatie een aantal interessante inzichten in lerende organisaties:
Wat is een lerende organisatie?
Een lerende organisatie is een organisatie die het leren van haar leden faciliteert en zichzelf continu transformeert (Pedler, 1991)
Een lerende organisatie heeft het vermogen ontwikkeld om zich steeds aan te passen aan de omgeving, is flexibel en dynamischEen lerende organisatie streeft naar constante vernieuwing en verbetering
Een lerende organisatie beschikt en ontwikkelt competenties om steeds goed te blijven functioneren
Een lerende organisatie beschikt over de bekwaamheid om te leren
Wat zijn kenmerken van een lerende organisatie?
Centraal in de lerende organisatie staat:
- Het vergaren van kennis
- Het delen van kennis
- Het gebruiken van kennis met behulp van beschikbare of nog te ontwikkelen hulpmiddelen en systemen zodat competenties ontstaan
Wat is nodig om een competentie te ontwikkelen?
(1) Vier soorten kennis
- Subjectkennis (inhoud)
- Methode kennis (proces)
- Sociale kennis (behaviour)
- Handelingskennis (learning)
(2) Ervaring
(3) Motivatie
(4) Hulpmiddelen
(5) Systemen
dus een voorwaarde is dat systemen en hulpmiddelen up-to-date zijn
Een lerende organisatie beschikt over een gemeenschappelijk visie waarin de waarden van de organisatie centraal staan en waarbij het te bereiken doel door een ieder worden (h)erkend
Wat zijn de vaardigheden van een lerende organisatie?
- Dialoog
- Luisteren
- Feedback geven
- Leervermogen
- Absorptie (kennis opnemen)
- Diffusie (kennis verspreiden)
- Generatie (kennis ontwikkelen)
- Exploitatie (kennis toepassen)
Sleutelelementen van een leer-cultuur (Bomers, 1989):
- Bereidheid tot afleren
- Tolerantie voor fouten
- Experimentele houding
- Openheid en dialoog
Bron: Werken aan de lerende organisatie, Lieke Thijssen