Martin Reekers beschrijft in zijn boek EEN + EEN = DRIE - kenniscreatie in teams zeven leerklimaat bevorderende dimensies:
Pearn, Roderick en Mulroone (1997) geven zeven dimensies die het leerklimaat van de organisatiebepalen:
-
Managementstijl en relationele kenmerken van managers.
-
De voor leren beschikbare tijd.
-
Autonomie en verantwoordelijkheid.
-
Teamstijl.
-
Gelegenheid tot ontwikkeling.
-
Beschikbare hulp.
-
Tevredenheid.
Ad (1) Managementstijl en relationele kenmerken van managers
Medewerkers zien het management als ondersteunend, zorgzaam en bereid tot het ondersteunen van de medewerkers.
...
Ad (2) De voor leren en ontwikkelen beschikbare tijd
Het leer en ontwikkelklimaat wordt bevorderd als medewerkers vinden dat zij in staat worden gesteld hun werk goed te doen en effectief te leren. Als zij vinden dat zij tijd hebben om na te denken, te oefenen en veranderingen bij te houden. Ze geven aan tijdte hebben om zaken door te spreken met collega's en hun lijnchef.
...
Bron: EEN + EEN = DRIE - kenniscreatie in teams, Martin Reekers
Tags: