In zijn artikel: Kwelling of kans? - Organisatieverandering als positieve leerervaring beschrijft Eric Mooijman wat er komt kijken bij het leervermogen op individueel en teamniveau
Leervermogen op individueel en teamniveau
Het leervermogen van individuen en teams uit zich in de vaardigheid om werkmethoden en werkprocessen continu te evalueren en te verbeteren en om nieuwe werkprocessen te ontwikkelen en in te voeren. Daarnaast uit leervermogen zich door de kwaliteit van individuen en teams om individuele kennis te laten evolueren tot geïnstitutionaliseerde kennis.
Hierna volgen enkele uitingen die het leervermogen op het individuele en teamniveau representeren:
- Er is sprake van positieve reacties bij veranderingen of men start proactief veranderingen;
- Men toont een flinke mate van probleemoplossend vermogen;
- Het afleren van oude kennis, werkmethoden en houdingsaspecten verloopt vlot;
- Fouten erkennen en leren van fouten zijn een vast onderdeel van het gedragsrepertoire;
- Men toont innovatie en kracht om ideeën om te zetten in nieuwe werkmethoden of producten;
- Men reageert snel en adequaat op wensen van klanten.