In het boek 50 psychologische klassiekers wordt ingegaan op de Rationeel Emotieve Therapie (RET) van Albert Ellis & Robert A. Harper:
[Het boek A guide to rational living] bracht een nieuwe vorm van psychologie onder de aandacht, de 'rationeel emotieve therapie' (RET). Het zette zich af tegen tientallen jaren orthodoxe freudiaanse psychoanalyse en ontketende een revolutie in de psychologie. De RET zegt dat iemoties niet het resultaat zijn van onderdrukte verlangens en behoeftes, zoals Freud beweert, maar dat ze direct het gevolg zijn van onze gedachten, ideeën, houdingen en overtuigingen. Niet het mysterieuze onderbewuste heeft de meeste invloed op ons psychologisch welzijn, maar de eentonige beweringen die we dagelijks tegen onszelf zeggen. Bij elkaar representeren ze onze levensfilosofie. En die is vrij gemakkelijk te veranderen als we bereid zijn om dat we gewoonlijk tegen onszelf zeggen te veranderen.
Je innerlijke dialoog onder de loep
Mensen zijn taalscheppende wezens, aldus Albert Ellis en Robert A. Harper. We hebben de neiging onze emoties en ideeën in woorden en zinnen tot uitdrukking te brengen. Heel doelmatig worden dat onze gedachten en emoties. Om die reden zijn we in wezen de dingen die we tegen onszelf zeggen. Voor elke vorm van persoonlijke verandering is het daarom nodig dat we eerst onze innerlijke gesprekken onder de loep nemen. Bewijzen die ons een dienst of werken ze ondermijnend?
Het doel van taaltherapie is om de 'fouten in de logica' bloot te leggen van wat mensen voor waar aannemen. Als u zich bijvoorbeeld heel angstig of overbezorgd voelt, wordt u gevraagd om de allereerste gedachte te achterhalen die voorafging aan de reeks gedachten die uiteindelijke geleid heeft tot uw huidige angstgevoelens. Steevast zeggen we dingen tegen onszelf als 'het is vreselijk als ...' en 'het is verschrikkelijk dat ik ...'. Op dat punt moet u ingrijpen en uzelf afvragen waarom het zo verschrikkelijk is als dit of dat gebeurt, en of uw huidige situatie echt zo slecht is als u beweert. En als dat zo is, duurt die situatie dan eeuwig voort?
Uzelf op deze manier bevragen lijkt in het begin wat onnozel, maar door het te doen, begint u te begrijpen hoezeer uw innerlijke dialogen uw leven bepalen. Immers, als we een bepaald voorval 'rampzalig' noemen, zal dat het vast en zeker worden. We kunnen niet anders dan voldoen aan onze innerlijke zinnen, ongeacht of ze positief, negatief of neutraal zijn.