Adaptief onderwijs gaat uit van de verschillen tussen leerlingen en stemt het onderwijs af op de behoefte van de leerlingen. De visie erachter is dat een goede afstemming van leerstof op de interesses van de leerlingen het leren bevordert.
[Adaptief lesmateriaal is in zekere zin gedifferentieerd en gepersonaliseerd. Het aangeboden lesmateriaal wordt - datagedreven - worden realtime aangepast: de resultaten en de voortgang van iedere individuele leerling wordt realtime gevolgd en gemonitord.] Niet door een docent, maar door intelligente software wat dergelijke data in kaart brengt met behulp van algoritmes. Dus waar de meeste methodes grotendeels gebaseerd zijn op een min of meer ‘statisch’ curriculum, kenmerkt adaptief lesmateriaal zich door een veelheid aan dynamische en flexibele persoonlijke leerwegen.
Op basis van de verzamelde data wordt het leermateriaal realtime aangepast aan wat – op dat moment – het beste bij een leerling past. De software houdt daarbij rekening met het niveau (de moeilijkheidsgraad), de leerstijl en de voorkeuren (verschillende oefen- en instructievormen) van de leerling. Zo sluit het leerproces zo nauw mogelijk aan op de individuele leerbehoeften van leerlingen. Hoe meer er bekend is over het leergedrag van leerlingen, hoe beter het leermateriaal op individuele behoeften en voorkeuren kan worden afgestemd.
Adaptief leren is een vorm van gepersonaliseerd leren waarbij je zoveel mogelijk aansluit bij de leerbehoefte van de student.
(...)
ICT kan de docent hierin ondersteunen. Studenten werken op eigen tempo, in hun eigen tijd, aan de stof, en het systeem houdt de voortgang van de student bij. Student en docent kunnen zien welke onderdelen goed beheerst worden en welke onderdelen aandacht vragen. Deze informatie (learning analytics) wordt vervolgens gebruikt om na te denken over vervolgstappen en helpt docenten om inzicht te krijgen in de voortgang van studenten. De docent beschikt over meer informatie om bijeenkomsten met studenten effectief in te richten en passende werkvormen te kiezen die studenten verder helpen.
Er zijn ook systemen die op basis van learning analytics zelfstandig kunnen aanpassen aan het niveau van de student. Het zijn systemen met informatie over voorkennis van de student op basis van eerder gebruik en systemen die reageren op gaten in de kennis. Op basis van deze informatie past het systeem de inhoud, of het niveau, of de volgorde van de inhoud, aan met als doel dat kennisgat te helpen dichten.
Bron:
- De verschillen tussen differentiëren, personaliseren en adaptief leren
- Over adaptief leren en adaptieve leersystemen, Jeroen Bottema