Een groot, gedurfd en stoutmoudig doel
Als het probleem duidelijk is en de betrokkenen doordrongen zijn van het nut en de noodzaak van verandering, dan is het tijd voor een goed en strak plan.
Onderstaand citaat van Alice in Wonderland illustreert dit heel mooi.
Alice is de weg kwijt en vraagt aan de Kollumer Kat de weg:
- 'Kunt u me misschien vertellen welke kant ik op moet?'
- 'Dat hangt er heel erg van af waar je heen wilt,' zei de Kat.
- 'Dat kan me niet zoveel schelen...,' zei Alice.
- 'Dan doet het er niet toe welke kant je op gaat,' zei de Kat.
- '... als ik maar ergens kom,' voegde Alice er bij wijze van verklaring aan toe.
- 'Oh, dat zal wel lukken,' zei de Kat, 'als je maar lang genoeg doorloopt.'
De essentie is duidelijk: als je niet weet waarheen je wilt veranderen dan heeft verandering geen zin.
De kreet BHAG (Big Hairy Audacious Goal - oftewel: een groot, gedurfd en stoutmoedig doel) is bedacht door Jim Collins en Jerry Porras in hun artikel 'Building Your Company's Vision'. Een BHAG geeft een bedrijf een duidelijke eindstreep en prikkelt de fantasie.
John F. Kennedy had een probleem: de Russen hadden in de koude oorlog een technologische voorsprong verkregen op Amerika. Hij wilde bereiken dat de VS binnen vijf jaar technologisch superieur werden aan de Russen. Maar hoe 'breng' je dat? 'We moeten technologisch superieur zijn aan de Russen' zou niet tot de verbeelding spreken. Daarom koos hij ervoor zijn ambitie te verpakken tot een groot, gedurfd en stoutmoedig doel (BHAG): 'Nog voor het einde van dit decennium zetten wij een man op de maan en halen we hem ook weer veilig terug.' De rest van het verhaal is bekend.
Zie ook: Het egel-principe: succesvol ondernemen volgens Jim Collins
Bron: Zacht veranderen, Rogier Guns